Gå til innhold

To kyllinger i dag


Anbefalte innlegg

Da jeg kom ut i hønshuset i morges fant jeg to kyllinger i verpekassa sammen med hønemor.


 


Jeg har fire dverg Welsumer høner, og en hane som jeg fikk som kyllinger for ett år siden. 


 


Den ene høna har ligget på egg i en lengre periode. Jeg har vært usikker på hvor lenge hun har ligget for jeg har løftet henne av redet noen ganger og tatt ut eggene. 


Dette fordi jeg rett og slett ikke hadde tenkt å ha kyllinger. Men siden høna la seg til igjen gang på gang så lot jeg henne ligge og tenkte at hun sikker kom til å gi seg før det ble kyllinger av det. Welsumer er jo ikke kjent for sin gode rugeevne. 


 


Problemet var også at hun la seg i den verpekassa som alle fire legger eggene sine i, den andre kassen som står rett ved siden av vil ingen bruke av en eller annen grunn. 


Så det økte jo på med egg under høna etter hvert, jeg prøvde å fjerne noen av og til, men haugen ble veldig stor etter hvert og hun lå nesten "stablet" oppå eggene. 


Jaja, tenke jeg, hun går vel snart av. 


Men neida, hun har ligget trofast og i dag fant jeg altså to kyllinger der.


 


Så nå har jeg flyttet høna, kyllingene, og de resterende eggene, (hele verpekassen), inn i ett stort hundebur inne på vaskerommet. Hunden som går ute med hønene til vanlig har ligget med store øyne og tittet på høna som har fått buret hans. Høna er ikke redd ham og han kjefter ikke, de er godt kjente og går som sagt ute på tunet sammen om dagene. 


 


Nå har jeg tatt ut hunden fra vaskerommet og skal la høna få være i fred med kyllingene. Hun ligger fortsatt og ruger. 


 


Men nå lurer jeg på hva jeg gjør videre? Jeg har aldri hatt nyklekkede kyllinger før. De to jeg fant i ettermiddag ser helt ok ut, de er tørre og beveger seg fint, piper litt og kryper under vingen til høna. 


Skal de ha varmelampe eller er det godt nok med varmen fra høna? 


Hva skal jeg gi dem av mat? 


 


Som sagt så hadde jeg ikke tenkt å bli noen "kyllingmor" så jeg er visst litt dårlig forberedt. 


Men det er jo utrolig moro likevel :-) Neste like stolt som hønemor jeg nå he he


 


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Så gøy! Når de har en mamma til å passe på seg så er de nok i de beste hender :) De trenger ikke varmelampe. Sørg bare for at de har mat og vann tilgjengelig. Det mest egna fôret til kyllinger er oppdrettsfôr, men de kan også få kokt eggeplomme, og etterhvert som de vokser til kan de få det mate av det som voksne høner spiser.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...