Jump to content
Arne aka norwegian

Om sjargong, begreper og vanskelige ord

Recommended Posts

Artikkelen sto første gang på trykk i Hobbyfjærfe nr 3 2014.

Jeg vet det, jeg vet!
Vi som snakker eller skriver om genetikk har lett for å bruke alt for vanskelige ord og begreper som andre ikke skjønner så mye av. Jeg skal prøve å gjøre det så enkelt som mulig og/eller forklare uttrykkene etter hvert. Men for å være presis og forklare ordentlig hvordan ting henger sammen er jeg likevel nødt til å bruke noen grunnleggende begreper som vil være nye for mange. Jeg har derfor laget denne lille oversikten som også er slags mini-innføring i arvelæra.

DNA, gener og kromosomer:

For enkelthets skyld kan vi si at DNA er arvestoffet vårt. Det avgjør hva vi er, hvordan vi ser ut, alle våre egenskaper. Et barn, eller en kylling, får halvparten av arvestoffet sitt fra mor og den andre halvparten fra far.

Et gen er et stykke DNA som koder for en spesiell egenskap.
Et
kromosom er et langt DNA-molekyl som består av et stort antall gener. Ofte, men ikke alltid,

sitter gener og genfamilier på samme kromosom.

En allelle er en alternativ verson av genet. Gener forekommer i ulike utgaver og med forskjellige egenskaper. Allellen er en del av et sett av gener som tilhører samme locus, eller samme sted på kromosomet. Dette settet av gener blir ofte sett på som å høre sammen, pga mutasjon (e

Om sjargong, begreper og vanskelige ord.pdf