Gå til innhold

Hva er akseptabel haneoppførsel..?


Nugatti

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har en svart silkehane som er vokst opp i en flokk med 8 høner. De er alle 1 år gamle og av litt ulike raser.


Hanefar har vært snill og god helt til rundt påsketider, (3/4 år) men da begynte han å hakke på både voksne og barn. Ikke alltid, men nok ganger til at barna har blitt redd for ham og vi voksne kjenner oss litt usikre.


Det virker som han "lukter" hvem som er redd ham, merker de det?


Hanen kan hakke på beina, kan hoppe opp og hakke på låret og har klart og "bite" hardt nok gjennom dongeribukser..


Han begynte å oppføre seg sånn mens vi var bortreist og naboene passet dem i en lengre periode så vi lurte på om han kunne være følsom for dette? De satte ham på plass ved å sparke ham litt bort når han kom, og jeg vet ikke om dette lærer ham at det er menneske som er sjefen, eller om dette gjør ham mer menneskevond..?


Han gjorde det på oss da vi kom tilbake også. Ikke alltid, men ofte.


Vi tipper høneflokken er glad for å ha en hanefar og han gjør ikke dem noe galt, men det er litt synd at kosen med hønene forsvinner for barna. Er det noe gode råd å få her? Hva må man forvente av en hane, eller alle slik når de blir kjønnsmodne?


Vi er usikre på om vi skal beholde ham for hønenes del, og om det å fjerne ham bare skaper mer hakking blandt de andre hønene ? (2 skånske blomhøns, 1 Isbar, 2 dverg kochin og 3 silkehøner)


Glad for alle innspill!


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Akkurat det samme som skjedde med Silkehans her.... :undecided: han hadde vært så snill og grei,ungene gikk og bar ham rundt og alle syntes han var så fin og artig. Men plutselig en dag hoppet han på minstejenta her og hakket henne...og etter det gjorde han det flere ganger på henne og en av guttene. Har hørt at silkehaner skal ha et ganske rolig temperament,men nå vet jeg ikke helt.. Jeg ville ikke ha en hane som gjorde at barna var redde for og gå inn til hønene,så jeg ga han bort sammen med noen silkekyllinger jeg solgte. Han er visst fæl til og slåss med de andre hanene på sitt nye sted... :blush: Hønene her ser ikke ut til og savne ham det minste,men så har de jo 5 kyllinger og ta seg av da. Håper en av kyllingene her blir en snill hane etterhvert...


Så jeg ville vel kanskje bare fått meg en ny hane? Har han først begynt sånn så...selv om jeg har lest at noen får de til og slutte med hakking på mennesker ved og legge de på ryggen en stund etter at de har hakket. Det kan du jo prøve først? Men jeg torde ikke...nok av haner og få tak i tenkte jeg! Men du kan jo også se om hønene trives greit uten hane også,hvis du ikke må ha en hane da. Det må nemlig jeg :wink:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Lukter middag lang vei spør du meg.. :evil:  jeg har en stor Welsumer mix.hane med stygt blikk og STORE fæle sporer..men han er verdens roligste og snille hanefar..MEN den lille Hollandske dverghanen min er blitt en liten sinna jævel,snur du ryggen til han komern løpende og tar "fly-kick"i lufta og hakker i bakleggen..Konklusjon min er stor hanne=snill hane..Liten hane=slem hane.. :laugh:  :laugh:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringen min sier: I gryta med hanefar!


 


Det er ikke OK at haner gjør utfall mot mennesker og det er nok haner å få tak i. Det er vel også arvelig med temperament.


 


Skal du sette de på plass er det ok å sparke litt grus mot dem, event ta dem under armen under jakke en stund, da gir de seg ( mot deg)


men problemet er ikke borte når de møter et nytt menneske. Det å ha en sint hane er et handikap når du trenger pass og event har barn. 


 


Hadde heller ikke solgt/ gitt bort et slik problem :-)


 


Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Slenger meg på her også.. Har hatt samme problemet her med en silkehane som har gått samme 2 andre haner og en del høner.


 


Jeg hadde personlig ikke opplevd noe problemer, men ungene og mor i huset hadde blitt hakket på en hel del. Vi prøvde å tipset med å legge han på hode og det hjalp litt, men problemet kom tilbake og barna var redde. Etter at vi tok han så har det gått greit og de andre hanen er ganske rolig mot ungene. 


 


Vi hadde 2 haner igjen, men så ble det en hane av den siste kyllingen og da er det 3 haner og 6 høner så tusler rundt. Hvis noen trenger en dverghane så er det bare å rope ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...