Ayorama Posted August 1, 2014 Report Posted August 1, 2014 Nå har jeg lest litt gjennom forumet og fant noe poster som omfattet emnet. I 2009 skriver Tormod og Pippa at påfugl ikke skal vingeklippes, men seinere ser det ut at Pippa endrer meningen . Jeg fikk kjøpt 4 påfugl kyllinger i 2012. Dessverre til min store fortvilelse ser det ut at 2 av dem ikke tålte flyttingen og bare la seg ned og døde. To av dem vokste opp og det viste seg å være en hann og en hun. Om våren 2013 flyttet jeg dem til sitt nye dobbelt store bur hvor det var mulighet til å komme ut. Jeg hold dem inne så at de kunne bli vant til sitt nye sted. Om høsten laget jeg en midlertidig 3x3m ute bur med tak på så at de kunne bli vant med å være ute men også måtte inn for å vagle. Vi vet fortsatt ikke hvordan men hannen klarte å komme seg ut, og forsvant. I 4 uker har jeg gått rund og let til det kom snø. Han kom aldri tilbake, og i vår fant jeg noe nakkefjær, så jeg antar at den har blitt tatt av rev. Hunnen la seg bare ned og nektet å spise, lot seg strigle noe som hun ellers ikke tillater. Hun fikk selskap av en hane og livnet til igjen. I vår fikk jeg kjøpt en ny hann, den er like gammelt som henne. Hannen har vært fritt hele livet og meningen er at han skal kunne gå fritt her også. Nå har jeg kommet til tilvenning av utebur igjen, de går inn en ut, og jeg vil egentlig ta bort buret men er redd. Hun er fortsatt mye mer sky en hannen, og holder seg i nærheten av inne buret, mens hannen kan nok tenke seg å komme seg ut. Hvor lang til vil det ta før hannen vet at han hører til her og ikke prøver å komme seg tilbake til hvor han kommer fra. (Kjøpte han 2 april).Er det best å vingeklippe han?Jeg har sett på nettet etter hvordan det skal gjøres og funnet at det er 2 måter, den ene som vist på en film her på siden og en annet som la den ytterste fjær på plass og bare klipper resten. (Og en 3e måte som tar fjær 1-3-5-7 etc og la de andre på plass.). Noen her som kan gi noe råd? Quote
admin Posted August 2, 2014 Report Posted August 2, 2014 Vingeklipping eller ikke vingeklipping. Det blir litt etter hva som fungerer i ens eget fuglehold. Men det er to typer vingeklipping, fjerning av det ytterste leddet på vingen, og klipping av svingfjærene. Den første er heldigvis ikke så mye brukt i Norge. Jeg mener det er skamfering av fuglen. I Danmark er dette en vanlig praksis hos mange oppdrettere. Klipping av svingfjærene må foretas etter hver myting, altså på høsten når fuglene igjen får ny fjærdrakt. Dette er en grei måte forhindre at fuglene flyr over volierer. Skal de gå fritt bør de ikke klippes. Plutselig kan fuglen ha behov for å redde seg unna rovdyr/rovfugler. Tilbake til ditt dilemma: Jeg tør ikke si at hannen føler nok tilhørighet til stedet ennå, selv om den sannsynligvis gjør det. Den har etter det jeg forstår dannet par med hunnen din. Da vil den nok føle tilhørighet til stedet på grunn av det også. Ellers bør de kanskje ha en overvintring bak seg for at du kan være sikker. Klipper du de ytterste svingfjærene på den vil den ikke kunne fly vekk. Se vedlagte bilde. Quote
Recommended Posts