Jump to content

Aylesburyducks..

Recommended Posts

Etter forige innlegg om peking/norsk and,sistnevnte som ikke finnes så nevner Andreas Vorland Aylesburyduks som blir krysset med Peking for og få frem slakteender på Holte gård..Dene Aylesbury anda måtte jo jeg søke på for og finne ut mere om,iogmed at det er ender jeg finner mest interesangt..Fant jo da en side av Tim and Jill Bowis fra scotland som prøver og "redde"de siste gode linjene som er igjen av dene fantastiske egg-maskinen som kan legge ca.150 egg i året,noe som er skjeldent nå pga.feil avlslinjer.. Store ender på 4-5kg,bra som kjøttdyr og da..Siden det står om er på engelsk,noe tuvlete og lese på synes jeg..Noen som har litt mere informasjon eller vet om noen som intreserer seg for dene anda i norge? Foruten mix.en til Holte gård da som jeg selv har..Legger ved en link til siden som jeg syntes er verdt og lese for ande-intreserte..http://www.aylesburyducks.co.uk

Denne anda også er avlet fram fra stokkender. I starten var det flere fargekombinasjoner, men etter hvert ble de hvite selektivt avlet på. En periode var de nesten borte på grunn av ulike ting, pekingendene ble introdusert i England, de var mere hardføre, selv om smaken på Ailesbury visstnok var bedre..og det ble problemer med innavl på de lokale endene i Aylesbury.

Når det gjelder egglegging kan de likevel ikke måle seg med khaki campbell-ender, de legger ca 320 egg i året... :)

Lenge leve stokkanda ja..Jeg får jo virkelig håpe dem kan redde de siste gode linjene da av aylesbury,det er jo ei and med litt historie rundt,som sikkert mange andre ender og men når det komer til fete kjøtt-ender blir jeg interesert. :tongue: Legger virkelig dagens khaki campbell ender 320 egg i året?Det er jo fantastisk.. :shocked: de må jeg ha...Leste og om :Remember Welsh Harlequins and Buff Orpington Ducks used to lay over 300 eggs a year!!!          Bra det og..

Mine første peking er fra vestfoldsiden og de er virkelig store i forhold til de siste jeg har hentet,og jeg tenkte litt i går på antall egg i går og de har jo lagt egg så godt som hver dag siden ca.april og de legger enda,det er jo snart 150 egg det!! Har ikke tenkt over det før nå.Du har cambell?Har du over 300 egg i året? Har selv noen smaragd ender som jeg syntes ved første øyekast ligner på cayuga...Er de gode eggleggere og?

smaragd ender er jo veldig mye mindre enn både cayuga og peking. tror ikkje dei er noe spesielt stor verpere..

det kan eg ikkje uttale meg om, da mine cambell bare er kyllinger så og si. er første året jeg har dem. men må si det har vert veldig bra egg legging fra pekingen. dei har nett slutta nå.

smaragd ender er jo veldig mye mindre enn både cayuga og peking. tror ikkje dei er noe spesielt stor verpere..

det kan eg ikkje uttale meg om, da mine cambell bare er kyllinger så og si. er første året jeg har dem. men må si det har vert veldig bra egg legging fra pekingen. dei har nett slutta nå.

Tenkte på om cayuga var en god verper,smaragden er ikke det..Mine peking hadde en pause på et par uker her men startet opp igjen sist fredag..full fart igjen