Gå til innhold

Byggetråd - Vaktelhus


Nord

Anbefalte innlegg

Hei,


 


Jeg har lest en god del her inne nå over en lengere tid.


 


Har i voksen alder hatt et ønske om å ha høner. Det ser så hyggelig ut med høner i gårdsplassen. Samt at man får egg og kjøtt.


Siden jeg ikke har prøvd, vet jeg heller ikke om høneinteressen kommer til å eksplodere. Ønsker derfor ikke å gå all in på fullt utrustet hønsehus og -gård.


Valget har ette mye grubling falt på vaktler. Ser ut som noen artige krabater.


 


Har kikket en del på burløsninger, og har ikke funnet noe som er helt aktuelt for min egen del.


Fikk tips om noen reoler på nett, men det så for meg veldig produksjonsrettet ut. Har derfor valgt å tenke ut en løsning jeg kan snekre sammen.


Fikk noen ideer når jeg kikket på kaninbur, og har følgende i tankene:


 


200 lang, 50 høy og 60 dyp.


I den ene enden plater jeg opp 50 cm inn i buret, slik at de får et mørkt rom om de ønsker det.


Dette rommet skal ha en dør for rengjøring og evt. eggsanking.


"Utedelen" blir da 150*60 i areal. Midt på denne delen i front skal det lages en lukeløsning, 60 cm brei. Da har man en viss kontroll på fuglene.


Ved rengjøring skal de kunne jages fra den ene delen til den andre, og sperres inne mens rengjøring pågår.


 


Ovennevnte løsning skal plates med vannfast X-finer i bakkant, sider og topp. Terrassebord el. på bunn. Hønsenetting i front.


Det skal lages to bur, så de kan stå oppå hverandre.


I tillegg skal det hele løftes 0,7 - 0,8 meter med et understell.


Da bør eggsanking og rengjøring være en kurant oppgave i begge bur.


 


Vannløsning tenkte jeg å stjele fra dette reoloppsettet, med vannreservoar, og nipler.


 


Har ikke fått noe av dette ned på papir, men det prosesserer mye løsninger her i toppen.


Er det noen som har tips jeg kanskje ikke har tenkt på?


Til slutt; hvor mange fugler kan det anbefales per bur som tenkt?


 


 


Dersom dette fenger er det mulig jeg kan avansere til frittgående høner og hønsegård, eller jeg trives godt med disse små rakkerene og bygger en større voliere til dem.


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har hatt vaktler i store kaninbur fram til nå.


I fjøset bygger jeg store rom (drøye 2 kvm) til de. Jeg har småflokker med vaktler, opp til 8 stk i flokken.


 


Vaktler er fugler som romsterer og søler mye. Har slitt med å holde vannet rent, samt at de ikke skal spre fôret rundt i hele buret.


Min løsning på dette er blitt å henge opp vann- og fôr automatene. Da får de ikke hoppet oppi! ;) Noen av vaktlene drikker av drikkeflaske også, og da unngår jeg også søl.


 


Til sandbad bruker jeg bare tomme isbokser. De er helt ville når jeg fyller på med ny sand!  :azn:


 


Vaktler verper ikke som høner. Eggene "popper" liksom ut.  :laugh:  Og de havner overalt inne i buret.


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...