Jump to content
Sign in to follow this  
Ester

Oppdrett for salg eller eget bruk?

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på om det er mange som driver med moskusender for å selge kjøtt/egg videre. Eller er det helst for eget bruk, eller for kosen sin del,med å ha noen dyr på gården/i hagen.

Jeg vurderer å begynne med lite oppdrett for å ha kjøtt og egg til eget bruk, og selge kjøtt videre.

Ved å selge kjøtt videre,hvordan gjør man det med slaktingen? Gjør dere det selv,eller sendes de bort til slakteri? Eller foretrekker folk å få levende dyr for så slakte kjøttet selv?? Ser det er mange som selger livdyr på finn.no, er de som selges der gode nok for å drive oppdrett på for å få bra kjøtt? Og hvordan er interessen for andekjøtt? Noe å tjene på det?

det er ikkje normalt og drive med ender for salg av kjøtt på hobbybasis i Norge.

Kjøttet må igjenom strenge krav og det stilles krav til både avliving og slakting på riktig måte og ikkje minst i riktig miljø.

Jeg må si at for eget bruk er det ingen problemer og ande kjøttet er veldig saftig og bra kjøtt.

men ut over dette kjenner jeg bare til noen få personer som har hadt i stor skala og drevet videre foredling og salg.

så jeg vet ikkje hvor stor interessen er eller om det er penger og tjene. vil tror det blir mere kostbart og legge til rette enn en får inn på salget.

og spesielt i den kommende tiden med Fugleinfluensaen liggende rundt i europa, vil jeg tro at reglene og dispansasjon fra desse vil bli overholdt i strengere kraft og en vil vere forsiktig med og gi tilatelse til salg av andekjøtt som ikkje er testet grundig..

Det er jo veldig populært med økologisk,frittgående og kortresit mat nå, altså lokal mat. Så det burde jo være ett marked for det. And er jo en delikatese :) Selv om det ikke blir foreting i stort, så er der vel noen tusenlapper å tjene? Tenker på dem som driver å jakter og selger, hele dyr. Dem tjer jo stort på det. Selv om det ikke er rene fabrikkutsalget...

Men hvilke rettningslinjer er der for å ale opp og selge kjøtt av fjærkre? Har du en link?

Har du prøvd og ribbe ei and før??Det er litt jobb,så skal du drive litt større med moskusender vil du nok inse at du ønsker deg en maskin til ribbing,det koster litt penger for en ordentlig maskin..skal du ha det økologisk må du jo fore med økologisk for,det er etter det jeg vet dyrere for..og de spiser jo litt kan du si..Det er ikke så store flokken du skal ha før de eter 25 kg i uka..Hvis det er penger du vil tjene hadde jeg begynt med noe annet..Og du,som jeger må jeg mine deg på at jakt koster penger,så når vi selger hele dyr så går de pengene til og betale jakttereng,utgifter med transport,kjøling,oppskjæring og foredling og ikke minst pengene vi betaler per felte dyr/kg..Da blir det ikke stort igjen..

And og høne er vel noe det samme i ribbe regner jeg med. Legger man anda i varmt vann en stund før ribbing så går det jo enklere, selv om det er litt jobb. Jeg har jo ikke tenkt å plukke 100 ender på en dag heller...så det kommer vel litt ann på hvilken skala man ser for seg. Jeg har vel tenkt å starte i det små,og se hvor mange som er nok hos meg. Skal man ha økologiske ender,så må man fore med økologisk mat, helt riktig :) Nå vet ikke jeg hva du forer endene dine med, men ris skal være bra har jeg hørt.Gras og grønnsaksrester,makk og snegler. Solsikkefrø, og slik viltblanding.Me den siste der er vel ikke økologisk. Grøt liker dem vist og. Hva er god kost på vinteren?Tørket gras og solsikkefrø?Hvor stor flokk har du som spiser 25 kg i uken?

Ja,dette med jakt. Ja der er mye utgifter med jakta, men får man mange dyr på en sesong så tjener man og bra. Men ett og anna dyr tjener man lite på.

Jakttereng pleier man å dele på hele jaktlaget her, transporten...da har man egen ATW og piqup. Noe bensin går vel,men ikke store formuen.Har man eget kjølerom så er ikke det store utgiftene.Selger man hele dyr,så er der jo ikke noe oppskjærng av dyret stort. At man må betale for felte dyr eller kg, var nytt for meg...den tror jeg ikke alle følger til punkt å prikke...Så det trenger ikke bli så veldig dyrt at man ikke tjener noe på det. Det spørs vel hvordan man innordner seg :)

Jeg vil vel si at og ribbe ei and er litt mere tidkrevende en høns,syns nå jeg ivertfall hvis det skal gjøres for hånd.Det hjelper jo selvfølgelig og skolde i vann hvis du får riktig tempratur på vannet.For kaldt vann hjelper ingenting og for varmt vann brenner skinnet og fjørsekkene blir sittende i skinnet..Nå var det jo ikke meningen og svartmale ide"en din men som Andreas sier er det endel jobb og gjøre hvis mann skal trekke det lengre en til privat bruk,og venner og bekjente.Så på hobbybasis er det jo en fult brukbar beskjeft men noe særlig med fortjeneste blir det vel ikke da.Jeg har inntill for et år siden brukt og ha ca.30 moskusender hvert år,på vinteren har jeg bare beholdt avelsdyr men på sommerene har det vært så mange som jeg har klart og huse,da er en 25kg sekk borte i uka uten og blunke..+brød og egna husholdningsrester og alt annet de finner selv ute,for her har de gått løs på gårdstunet,og tilstøtende jorder..På vinteren fikk de bare kraftfor og bløyta brød..Vær og klar over at større ender legger ifra seg en ikke så beskjeden mengde dritt,så når det blir mange merkes det. :azn: Nå skal ikke jeg lage dette om jakt til en diskusjon her på dette forumet,men et par ting må jo oppklares...Det er jo ikke sån at vi jeger kan gå rundt og skyte så mange dyr vi vil på en sesong??Det er strengt regulert og alle hjortedyr(elg/hjort/rådyr) blir tildelt hver enkelt grunneier/jaktlag etter bestandsmålinger og antall dyr i forhold til hvor store skogområder du eier/disponerer..Flertallet av oss har ikke tusenvis av mål med eiendom og rute med så kvotene på hvor mange dyr du kan felle er heller beskjeden.Og etter alt jeg vet er det ingen som har fått atv el.bil gratis,det skal jo betales det og..Ikke alle som kan jakte i nærområdet heller som og må ut på 6-10 timers biltur med kjølehenger etter seg,sist jeg sjekka var det ganske dyrt og.Selger du dyrene upartert blir jo prisen dereter.Så hvis du ikke er en av de ganske få virkelig store grunneiere/skogeiere her i norge må du leie/kjøpe jakta di,alt i alt er det utgifter som blir dekket inn på det du selger dyrene for..Og hvis det er noen som ikke følger disse enkle retnings linjene til punkt og prikke kalles de tjuvjeger noe jeg håper vi ikke har så mange av..Så konklusjonen min er vel at same hvordan du "innordner" deg blir aldri salg av kjøtt etter egen jakt noe du tjener store penger på som du påstår..Så sant ikke et par tre tusen er store penger da...Men,for og kome tilbake til innleget ditt så lurer jeg på hvorfor det må være moskus ender?Jeg ser  fordelen med at de ruger selv men som slaktedyr så ville jeg valgt pekingand el.en av de andre rasene som er avlet for kjøtt/egg og som vokser i en forykende fart fra kylling til slakte klare dyr..