Jump to content

Bruk av rugemaskin for første gang.

Recommended Posts

Hei.

Skal sette igang rugemaskinen for første gang i kveld (octagon 20 advance) og har i den forbindelse masse spørsmål..

Planen var å tørr-ruge frem til dag 15. Men etter at maskina har stått å stabilisert seg ett døgn så er jeg usikker på om det er lite fukt i rommet?

*Temperaturen ligger på 37,7 og fuktigheten på 19-20. Er dette ok (skal ruge ut vaktel og DK)

*skal eggene ligge i ro ett døgn, eller skal jeg sette på vendingen med det samme?

*har det noe å si om fuktigheten varierer i rommet? Bruker rommet som tørkerom..

Hei, jeg ville tørruget til dag 18, jeg har samme maskin bare den 40 versjonen, og jeg har best resultat med tørruging.

har du fått eggene i posten så skal de hvile et døgn før du setter de i rugemaskinen, ellers så skal det være vending på rugemaskinen til dag 18, på høns, vaktel har kortere rugetid.

tror ikke det har noe og si at fuktigheten varierer i rommet.

du må nesten prøve deg frem noen runder før du finner ut hvordan maskinen funker best hoss deg, går det dårlig med tørruging så ville jeg prøvd vanlig ruging.

Takker så mye for svar eromuld. Fylte litt vann i maskina så jeg kom oppi 31%. Så håper jeg at det går bra.

Regner med at jeg må bruke noen omganger for å bli kjent med maskinen :)

Asbjørg: ja, var mye å finne her. Sitter pal å leser :) prøver å finne mest mulig info slik at jeg slipper å mase på deg ;)

Skal si ifra hvordan det går :)