Jump to content
MaWi

Flere høner med sår på føttene

Recommended Posts

Hei! :) Jeg er helt ny på dette med forum og slikt, så vet ikke helt om jeg er på riktig sted nå!  :tongue: Men jeg har 11 høner hvor flesteparten har fått sår på føttene sine ila natten/dagen. Noen som kan forklare meg hvordan de har klart det? Hvor på kroppen får de sår om de krangler feks? Vet ikke om noe spesielt de kan ha satt seg fast i innhegningen heller, da må det i så fall være i gjerdet. Men hos så mange høner synes jeg det er litt rart! Rasen er Brahma.  :dans: Den ene høna haltet litt forsiktig også. Hvor høy smerteterskel har høns? Og kan noen gi meg noen tips i hvordan/om jeg skal behandle sårene, eller om de ordner det selv. Det er snakk om bare noen skrammer, men de blør litt.

Ser føttene ellers ok ut? Dersom hønen har litt"stygge" eller "oppsprekte" bein med hvitaktig avleiringer på så kan det være snakk om kalkbeinsmidd.

Slik jeg har forstått det er det høner med fotbefjæring og eldre høns som er mest utsatt for dette.

Har selv hatt en høne som halter og blødde litt på føttene. Begynte først med å duppe venene i lunkent grønnsåpevann for å løse opp kalken deretter smøret jeg bena med vaselin. Beina ser da vesentlig bedre ut dagen etterpå.

Har bestilt en salve på gamebird.no for behandling av kalkbeinsmidd. Ellers har jeg lest andre steder at behandling med Nix (reseptfritt på apotek) skal fungere, men sistnevnte har jeg ikke prøvd selv.

Det finnes flere lenker til kalkbeinsmidd inne på forumet her.

Lykke til !