Gå til innhold

Ruging i 2015


Tiger

Anbefalte innlegg

Ny rugesesong og nye muligheter :smiley: I kveld har jeg lagt 12 rugeegg av dvergsilke i rugemaskina ! Denne runden blir ekstra spennende siden jeg fikk meg en ny hane like før jul. Han blir et år nå i våres. Har sjekket noen egg, og noen var i alle fall befruktet. Og siden ingen høner er lystne på og ruge akkurat nå så må jeg jo gjøre det selv :wink: Blir spennende !


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

70 egg ja....syns jeg har mange nå som jeg har 17 jeg !    :wink: Av 20 egg var 17 befrukta, det syntes jeg var bra. Ca en uke til de første klekker... :laugh:  Men så spørs det jo hvordan det går denne gangen da, variabelt klekkeresultat i fjor..... har ikke tatt meg råd til ny maskin.... :blush: Noen som vet om noen som har rugeegg av dvergsilke i forskjellige farger i Vestfold, Telemark, Buskerud eller Østfold forresten ? Skulle så gjerne hatt noen dvergsilke i andre farger enn hvit. Men vil ha rugeegg, ikke kyllinger......


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var det ikke noe annet og gjøre enn og prøve postegg da :wink: Fikk tilsendt 10 egg av viltfarget dvergsilke i går, og la de under to klukkhøner i dag :azn: Eggene som hønene lå på fra før puttet jeg i rugemaskina...det var 4 det var noe i, så der er det egg med tre-fire forskjellige klekketidspunkt nå....Blir spennende og se hvordan det går, og ikke minst med posteggene fra Trøndelag - om det kommer noen småtasser fra dem om tre ukers tid ! Det er i alle fall veldig god befruktningsprosent på dem, så da er det postgangen det kommer an på.....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det 9 silkekyllinger av 10 egg så langt, det syns jeg var overraskende bra til og være denne covatuttoen min......! Moro. Men måtte hjelpe tre stykker ut av egget, de hadde ikke klart seg på egenhånd. men sprelske og fulle av liv var de :laugh:


Så gjenstår det 7 egg som skal klekke om noen dager.....Spørs hvordan det går da, nå som de har fått litt for mye fuktighet et par dager....


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble ytterlige noen egg lyst bort. Men låg 63 egg til klekking.

Det ble 38 levende og 3 døde halveis og 22 døde rett før klekking..

Hmm her må det tenkes temp og fukt var bra heile tida og di som klekket. Klekket godt og raskt sammtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....er det alltid sånn at det helt sikkert har noe med temp og fukt og gjøre hvis klekkinga går bra/dårlig ? Det kan vel sikkert være andre ting også som spiller inn ? Sånt klekkeresultat som du fikk denne gangen har jeg opplevd flere ganger som nevnt tidligere et sted, mange døde rett før klekking. Men ingen denne gangen. Og jeg kan ikke si jeg har gjort noe annerledes nå....så det er litt mystisk det der syns jeg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange ting som spiller inn, og mange ganger kan resultatet variere mye uten at det er noen forskjell på ruginga, som man har registrert hvertfall. Ser når jeg ruger flere raser samtidig, så er det ofte stor forskjell på hvor godt de klekker selv om de har hatt akkurat samme forholdene under ruging. Noe skyldes sikkert gode gener, og kanskje spiller næringsstaus til foreldredyrene inn? Og sikkert masse andre faktorer...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

157 egg !!! Jøje meg, det er storproduksjon av kyllinger skjønner jeg :wink: Går det greit og få solgt alle kyllingene etter hvert eller ? Alle mine 13 dvergsilkekyllinger er solgt/holdt av alt, men heldigvis kan vi kose oss med dem fram til 09.april :smiley: Lykke til med giga-ruging :azn:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej! Jag har en Octagon Advance Ex. Har fuktigheten på 35% till dag 18, og økar sedan. Køpte maskinen brukt så jag har ingen bruksanv. (og på nettet er den på engelsk....) Den er ju helautomatisk men er ikke helt førnøjd med kläckresultatet. Hade 40% fukt vid førra kläck. Kan ju bero på eggen også. Både egna og postegg.... Vad tror ni erfarna jag bør gøra?Øka eller minska fukten? Tempen ligger på 37,7.  Tacksam for svar :-)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...