Gå til innhold

Antall høns pr M2??


Svein88

Anbefalte innlegg

avem

Et normalt rom med "normal"høyde og den rasen hadde jeg putta inn +/- 10 stk uten problem,hvis fri tilgang til luftegården.

Det får dei :) er dissa rasene også egnet for slakting? (mat) eller blir det skrøplige greie? kan eg evt ha større høns i lag med dissa små til slakting? ka skjer viss eg blander ei dverghane med støre høner? blir dei like stor so mora og derfor meir mat egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel litt i navnet at det ikke er de største slakta du får,men de kan fint spises..Har spist mye dverg haner jeg..men små er de..Du kan fint blande flere raser men det heter seg jo at skal du ha hane burde den ikke være større en den minste høna..Men det du ville var jo og prøve liten hane på større høne..Resultatet av det vet jeg ikke helt..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverghaner er undervurdert som slakt :) Jeg slakta noen haner i går, store og små. Det er selvfølgelig mye mindre kjøtt på dvergene, men den som hadde mest kjøtt på skrotten i forhold til størrelsen, det var en liten mille fleur-hane! En slik en blir for lite som middag for en familie. Løsningen er enkel, man tilbereder 2-3 småhaner istedet :) 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre alle engelske/amerikanske hønseblogger og forum jeg har lest på i det siste anbefaler 2 square foot for små raser, og 4 square foot for store. Det tilsvarer henholdsvis ca 0,2 og 0,4 kvadratmeter. Dette er da inne i hønsehuset. Utendørs anbefaler de 10 square feet/ca 1 kvadratmeter pr høne. Dette er selvsagt bare retningslinjer, ikke faste regler, men om du er nybegynner som meg er det greit å ha noen veiledende tall å gå etter, synes jeg :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre alle engelske/amerikanske hønseblogger og forum jeg har lest på i det siste anbefaler 2 square foot for små raser, og 4 square foot for store. Det tilsvarer henholdsvis ca 0,2 og 0,4 kvadratmeter. Dette er da inne i hønsehuset. Utendørs anbefaler de 10 square feet/ca 1 kvadratmeter pr høne. Dette er selvsagt bare retningslinjer, ikke faste regler, men om du er nybegynner som meg er det greit å ha noen veiledende tall å gå etter, synes jeg :)

Så da mener du at mann kan dytte inn 30 dverghøns på 6 kvadrat???Eller må jeg gå regneskolen på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du at mann kan dytte inn 30 dverghøns på 6 kvadrat???Eller må jeg gå regneskolen på nytt?

 

Jeg mener ingenting, jeg bare siterer det som anbefales på amerikanske nettsider  :)  Det er altså tatt fra bøker og forum for "backyard chickens", dvs høner holdt i liten skala, og det forutsetter som sagt at man gir de plass utendørs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er noe du siterer til fra amerikanske nettsider,men iogmed at det er du som henviser til det så tenkte jeg at det var noe du hadde tro på/mente var en god løsning..Jeg syntes det hørtes ut som at det kunne bli et trangt hønsehus selv om mann tilbyr luftegård..Det er jo ikke bare høns som skal inn der..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...