Gå til innhold

Så var første høna klukk.


konrat

Anbefalte innlegg

Mine fem høner kom til rundt St.Hans, og no er "gullhøna" klukk. Ho la seg pal for et par dager siden. Det er vinter, det er kaldt og hønsehuset er ikke særlig stort. Det bur 5 høner og 3 haner der.


Hvordan i alle dager skal noen små kyllinger få til å vokse opp der?


Problemer er til for å løses. Høna flytta inn til matmor.


I morges starta flyttinga. Tok hele rugekassen med høne og egg inni og bar den inn. La plast på gulver i en gang som er lite brukt og satte mat og drikke og rugekasse der. Høna har ikke rørt seg siden den kom inn. Håper den går å forsyner seg med mat og drikke i morgen.


Men det er en ting jeg lurer på. Må kyllingene være stor før jeg kan ha de sammen med de andre hønene i hønsehuset?


Det hadde vært så mye enklere om det hadde vært vår, og jeg hadde hatt mulighet for å hatt hønsene ute.


De er ute og lufter seg en tur om dagen dersom det ikke er for kaldt, men kyllingene må vel være ganske stor før de kan begynne å være ute .


Her jeg bor, er det vinter og snø lenge etter at våren har kommet til mange andre steder i landet. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Så koselig å få svar. Det er jo ikke så mye aktivitet her inne for tiden. Jeg må vel finn ei løsning for kyllingene mine. Jeg har tenkt å høre om det er noen i nærheten som kanskje vil de, ellers må jeg vel ha en plan b. I verste fall må jeg vel fram med hammeren og snekker litt.


Jeg lurer på når tid man skal ta kyllingene fra mora dersom jeg skal gi de bort. Antar at hønemor kommer til å savne de. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er så mye liv her nei....hvor er de alle sammen ? Men godt det er noen som svarer da :smiley:  Det er litt kjedelig når hønene legger seg klukke på denne tida av året, har akkurat klart og avklukke tre silker her.. kom igjen til våren, sier jeg til dem :wink: Jeg har ganske stort hønsehus og varmeovn der også, så det er sjeldent det blir under 10 grader, men likevel. Du kan ikke ha en varmelampe i hønsehuset ditt når kyllingene skal ut dit da ? Eller hvis de kommer...må kanskje ta med det ? Lykke til i alle fall!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg gode råd. Som jeg har skrevet før så har jeg altså ei tullhøne som absolutt skulle legge seg skrukk midt på hardeste vinteren.


Når kyllingene kommer, bruker de da rugekassen videre, og hvor lenge?


Jeg vet at kyllingene skal ha en viss temperatur rundt seg når de er små, men trenger de samme temperatur når de har ei mor som varmer de som de må ha når de er klekket i rugemaskin og må klare seg med bare kunstig varme?


Vist ikke, hvor varmt bør det være i rommet de skal vokse opp i?


Jeg har tidligere fått opplyst at de ikke bør inkluderes med de andre hønene før de er om kring 10 uker. Tenker de blir for seg sjøl til det blir vår her. Men, skal hønemor få anledning til å gå sammen med de andre før den tid, innimellom eller hele tida?


 Og joda, Silkehans, jeg har varme i hønsehuset, men når det blir over 20 grader og vind går det ned mot 0


Siste spørsmål: Hvor tidlig kan jeg ta kullingene fra mora, dersom jeg får gitt de bort? 


Det blir enda ett spørsmål. Skal hønemor inn til de andre med en gang dersom kyllingene blir tatt fra henne, eller dersom det ikke blir noe av eggene?


Det var mye på en gang men slik må det bli når man er så uvitende.


Håper det er riktig mange som har lyst å gi meg gode råd og komme med synspunkter. :smiley:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...