Jump to content

Recommended Posts

Posted

Seks høner ble til et par fjær i går - det var det eneste som lå igjen... Kjempelei meg og sint på meg selv, for det er jo ikke revens skyld at den forsyner seg når den blir gitt sjansen...

Jeg har alltid vært nøye med å stenge dem trygt inn hver natt, for jeg har sett både rev, grevling og mink/mår her. Men jeg var så dum at jeg trodde de ikke kom inn på gårdsplassen så lenge det var liv og røre i huset, så jeg har ofte latt døra stå oppe i 17-18 tiden. Har hatt dem bak et lett stengsel på ca 1m innerst i boden. Stengselet sto fortsatt på plass, så jeg vet ikke om reven har hoppet oppi og skremt dem ut, og så tatt dem en etter en. Vi har veier og naboer på alle kanter og bor rett ved Sandvika, så vi bor ikke akkurat i skogkanten. 

Hagen var full av hønsespor, revespor, mår/mink-spor og slepespor. Et par blodige fjær, og en veltet sandkasse inne i hønsehuset. Barna fant deler av en vinge nede på lekeplassen i dag tidlig. 

Den feilen gjør jeg ikke igjen, men jeg begynner jo å lure på om de i det hele tatt kan gå fritt i midt på dagen? Har jo lyst til at de skal kunne surre rundt på tunet og i hagen på dagtid, uten at jeg må stå på trappa med hagle.

Hvordan gjør dere andre det? Hvor frampå er disse rovdyrene egentlig? Jeg har hele tiden tenkt at jeg kan leve med om en blir tatt, men at alle 6 ble tatt på 1-2 timer overrasket meg. Mulig jeg er helt naiv...

Hvilke forholdsregler tar dere? Lar dere dem aldri gå fritt ute uten oppsyn?

Posted

Mine høner går fritt ute  om sommeren når jeg/familien er rett rundt huset. Har mistet tre høner til rev for et par år siden. Det er fryktelig kjedelig, men den gangen var det en dør som ikke var 100% lukket. Hos oss tar vi egentlig ikke andre forhåndsregler enn at vi skal være rundt huset for at de skal få gå fritt. Det som er litt skummelt er at de rovdyrene som har tatt høner tidligere, ofte kommer tilbake og da gjerne på dagtid hvis de er sultne nok. Bor man et sted med mye rovdyr så må man rett og slett bare være veldig påpasselig! Håper ikke det gjentar seg hos dere, lykke til :)

Posted

Takk for at du deler din erfaring!

Jeg har også planer om å lage en stor og fin innhegning bak uthuset til dem der de kan være alene på dagtid, men den vil være umulig å sikre 100% pga fjell/ujevn bakke, så nå er jeg sannlig usikker på om det er noen god ide. 

Posted

Så leit MG ! Etter og ha hatt besøk av hønsehauken her i høst som tok den beste silkehøna mi får hønene aldri lenger gå fritt ute uten tilsyn. Skal jeg være borte fra de en stund på dagen tar jeg de enten inn igjen eller i en innhegning med tak. Vi har sett rev på jordene her flere ganger, og de kaninene som har gått løse her og som har forsvunnet har vel havnet på middagsbordet til reven... :sad: men har aldri vært borti at reven har tatt høner her. Jeg mistenker heller minken jeg da ? De er kjent for og ta alle hønene de ser...jeg tror reven bare hadde tatt med seg en og stukket av med den. Reven kan jo ha kommet etterpå og forsynt seg av restene bare? Har i alle fall hørt at minken gjør kål på alt av liv i et hønsehus når den kommer til....Kjenner jeg nesten blir litt nervøs nå... :blush: får gjøre alvor av og tette igjen en luke ordentlig...

Du må skaffe deg nye høner igjen så fort som mulig da, så kommer du lettere over de som blei tatt !

Posted

Så fort mørket komer er reven en reel trusel..Og den kan fint drepe flere og bære med seg flere samtidig..Ikke snauere en at den gjemer de døde hønene et uforstyret sted og komer tilbake for og hente flere..Den benytter en god kjangs for og si det sånn..

Posted

Har 7 egg som ligger og snurrer i rugemaskinen allerede, så her kaster vi ikke bort noe tid! På'n igjen!

Mink/mår kan visst ta alt på en gang, men de tar visstnok bare hodet, så da ser man hvem som har vært der. Har forhørt meg med flere som er enige i at reven bare pleier å ta en, men at de av og til å kan ta alt.

Jeg tipper reven har vært inne i innhegningen og skremt ut alle hønene, og at hele nabolaget av rev, mink/mår, hunder, katter, ugler og fandens oldemor har kastet seg over dem når de kaklet rundt og blodlukta spredte seg. Skrekk og gru.

Jeg har jo en hund - kan den virke avskrekkende? Hvis jeg setter den i løpestreng på tunet - kan den tenkes å holde rovdyrene unna? Den tar ikke hønene, så kanskje den kunne passet på dem? Så kunne jeg bare bundet den ute når jeg vet at jeg er hjemme, men kommer til å gå litt inn og ut?

Hmmmmm.... vil så gjerne at de skal få gå mest mulig fritt!

Posted

Hun får diverse bjeffeanfall når jeg slipper henne ut på kvelden. Har alltid trodd at hun er litt mørkredd og ser spøkelser, men det er ikke umulig at hun faktisk skremmer unna både grevling, rev og mår som lusker rundt på territoriet hennes. Hun kan jo ikke være ute på vakt hele natta stakkars, men det kunne kanskje avskrekket frekke framstøt noen timer på dagtid når det er folk i huset, selv om hun måtte stått i bånd. Kunne jo hatt henne bundet i nærheten av hønsehuset, slik at det er trygt der - antar hønene søker tilbake til huset sitt hvis det er fare på færde.

Men først må jeg vente på at de 7 eggene mine klekker... og på at kyllingene vokser seg ut av gul-tennisball-stadiet, for da synes hunden de er ganske spennende...

Posted

Ja jeg bruker også hunden her som vakt for hønene noen ganger :wink: det er ingen uvesener som tør og komme da... Så har du løpestreng like i nærheten av der hønene går skulle det gå fint og ha hønene løse ! Så sant de ikke går langt utenfor synsvidde av hunden da....

Posted

Så bra! Det var oppmuntrende å høre! Selve hønsehuset vårt er solid og rovdyrsikkert, men jeg vil jo gjerne kunne ha dem ute mest mulig på dagtid - i allefall når vi er hjemme. Men jeg kan liksom ikke sitte på vakt på trappa hele tiden. Endelig kan hunden komme til litt praktisk nytte, haha!

18 dager igjen til klekking! Går visst ikke noe fortere av at jeg er inne og stirrer på displayet tre ganger om dagen...

Posted

He he..ja de får jammen gjøre litt nytte for seg også de hundene våre :laugh: Ruging er veeeeldig spennende ja, driver og samler egg om dagen jeg også og håper ei av hønene legger seg klukk. Får best resultat da syns jeg.