Gå til innhold

Tre har klekket, men hva nå?


Camlin

Anbefalte innlegg

Jeg har 11 egg i rugemaskinen. Første kylling klekket kl 3 i natt og to til har kommet siden. Egg nr fire har et lite hull, men ingen utvikling siste par timer. Har dårlig erfaring fra tidligere med å hjelpe ut en kylling og hullet ligger slik til at jer ikke klare å se om den fortsatt puster. Når gir jeg opp? De tre andre nærmer seg jo behov for å komme ut av maskinen, men da vil fuktigheten synke så mye at de andre vil få problemer med å komme seg ut. Hva gjør dere? Jeg har ikke tenkt å vente i dagevis på resten av eggene da jeg tror resten er dødt. Tre av dem så vi en smal sprekk på allerede i natt og siden har det ikke skjedd noe. Regner med at det ikke sto til liv der. Vet jeg kan ta vanntesten, men da blir det jo så tørt inne i maskinen.


 


Noen råd?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

La alt stå til i morgen. Ta der etter ut tørre kyllinger og flytt dem til egnet område.

Du mister ikkje så mye fukt. Om du er redd for det så spray gjerne litt med en vannflaske før du stenger maskinen. Ta tiden til hjelp på resten av egga gi dei minst 24 timer til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da venter jeg til i morgen tidlig med å ta ut de små og lar resten vente til i morgen kveld. Tror jeg går løs med sprayflaske samtidig. Skal se om jeg hjelper litt til med den siste som ikke har kommet ut enda. Leste en annen nettside at man kunne evt ta bort en liten bit og så legge den tilbake igjen. Den jeg hjalp ut for noen år siden var halvveis ute før den ga opp. To dager senere døde den, men den hadde "sprayed legs" (skrives det slik tro?) og problemer med å svelge. Da eggeplomma tok slutt døde den.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kan fort vere problem med di som får hjelp. Er ofte en grunn til at dei ikkje kjem ut.

Min erfaring er at det er større risiko og hjelpe enn og la dei få flere timer selv.

En bør ungå og hjelpe så sant kyllinger ikkje heng fast i skall grunnet uttørking men med bra fukt bør det ikkje skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nervepirrende. Blir jo bare mer og mer nervøs her. Tre er egentlig ok, men synes jo det er synd i de små som ikke kommer ut. Regnet jo med at ikke alle ville klekke likevel. Neste gang skal jeg ha fuktmåler tilgjengelig. Har bare fulgt bruksanvisningen de gangene jeg har brukt maskinen, men glemmer mellom hver gang at jeg går og bekymrer meg for nok fukt hele tiden.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste klekkinga mi måtte jeg hjelpe ut 5 stykker...De hadde hakket hull, og pep noe veldig, men da det ikke skjedde noe mer på flere timer hjalp jeg dem. Og alle lever i beste velgående :smiley: Til og med en kylling under ei høne måtte jeg hjelpe ut. Det gikk også fint. Men hvis det ikke er noe hull er det kanskje verre....det har jeg aldri prøvd og gjøre noe med. Var det liv i dem som ikke klekte da ? Jeg pleier alltid og banke litt på de eggene som ikke klekker for og høre om det piper. Og jeg er ikke overnervøs for og ta av lokket for og hjelpe til heller, har ikke fått dårligere klekking av den grunn. Men tre var jo i alle fall bedre enn ingen da.....! 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...