Gå til innhold

Nå skjer det igjen. Vaktelkyllingene dør. Hjelp, hva gjør jeg feil?


Anne Lise

Anbefalte innlegg

Klekket vaktelkyllinger fredag og lørdag. Kom 26 og alle var friske og raske. Men i dag tidlig var det 6 døde. 3 har dødd i løpet av dagen.

Det virker som om de ikke spiser. Jeg gir de eggefor, oppdrett2 og undulatfrø.

De får også litt eggerøre. Virker som om de bare roter foret rundt. Så det er vanskelig å se hvor mye de evt spiser.

Hvordan får jeg de til å spise? Er det vanskelig å få vaktelkyllinger til å spise? Forige gang jeg klekkte skjedde det samme. Denne gangen har ingen drevet å kost med dem ,da de muligens ble stresset forige gang.¨

Hjelp! Håper noen har gode råd til meg. Dette er så kjedelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Gå på hadelandfugler sin nettside. Der finner du oppskrift på forblanding til vaktler. Sand er etter det jeg har forstått veldig viltig, og det har jeg brukt til mine. Jeg bruker av den fine typen som jeg kjøper på rimi.. Legg en t-skjorte el. i bunnen av esken/kassen, og strø den godt med sand.. Fòret knuser jeg i foodprosessor og tilsetter sand, kokt eggeplomme og litt sukker... Min erfaring er at kyllingene hermer etter fingrene mine.. Jeg hakker i fòret med en finger, og de hakker etter.. Alle mine kyllinger har spist, men et par har bukket under av andre grunner enn sult. To druknet i vannautomaten(Nå legger jeg stein rundt kanten, og siste ruging druknet ingen) En kylling døde siste ruging, men jeg fant ut at den ikke hadde noe åpning der bak... Så det var ingen annen utvei... Ha gjerne flere vannautomater i starten om de har problemer med å finne vannet...

Håper du slipper å miste flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innpå der å ``tatt`` oppskriften deres.  :o

De går på et laken med sand oppå. Ser ut som om de spiser sand, men ikke for. Har vann på tre steder der og har sett at de drikker. To eller tre til er på tur ut nå.  :-[Har lyst til å gi opp, men har 15 igjen, enda :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips Pål Sine Høner og Siw.  :D

Har egg som kekker den 28 okt.  :-\

Neste gang skal jeg prøve å ha andre kyllinger samtidig.. Gjorde det da jeg klekket faverollene fra deg men de ble litt vel store i forhold. De valset dem bare ned. Kansje noen mindre eller dverg.

Får vente å se hvordan dette går. Ser ikke så bra ut akkurat nå, men.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland litt sukker i vannet den første uka. Er de trege til å begynne å spise så sørger sukkeret for at de likevel får tilført litt energi til kroppen. Begynner de først å bli slappe så er det ingen vei tilbake, sukkeret gjør at overlevelsesprosenten øker betraktelig. Det er ikke noe hokus pokus med foret til vaktelkyllinger, bruk knust tuppen, kalkun1 eller oppdrett2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette fungerer på disse vaktelkyllingene, men en gang jeg hadde kyllinger av kinesisk dvergvaktel fikk jeg et råd om å strø valmuefrø på et gråpapir. Disse frøene er ganske fete, så det vil se ut som de rører på seg når de ligger på dette gråpapiret.

Ellers er det et godt tips å ha hønekyllinger sammen med de den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de fått sukker i vannet. Kjøper valmuefrø i morgen. Jeg prøver alt nå. Skjønner ikke hva jeg gjør feil. De her har fått større bur enn forige gang og de står på kjøkkenet. Garantert trekk fritt.

Kansje vaktel ikke passer for meg?? :-\ Men har jo lest at de skal være greie å ha. Har igjen 6 fra forige ruging. Tror det er 6 høner. De er ikke helt hvit i brystet, som hanene skal være på viltfargede. (TROR JEG DA)

Har Toppet Hollender og Silke i maskina nå. Håper det går bra når de klekker om 18 dager. Tips om foring til de mottas med stor takk. Skal være føre var denne gangen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All formiksingen mener jeg er en avsporing. De får alt de trenger dersom du gir av de det jeg nevnte over. Å gi de frø som MB nevner for å stimulere de til å spise er et godt tips, likeså å la de gå sammen med hønsekyllinger. Ha gjerne et lyst underlag til foret, strø det utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de f.eks. maggot eller maur de første dagene. Det har fungert bra hos meg værtfall. De hakker jo på alt som rører på seg...å disse småkrypene er rene proteinbomber for små vaktelkyllinger. Virker som det i alle fall øker matlysten deres.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går på gamle hvite laken, med for strødd utover. De har et bur på 50 cm x 1 meter. (Flykasse som brukes til hunder.)

Ja de har varmelampe. De regulerer avstanden til den sjøl.

Kjøper maggot og valmuefrø i dag.

De får oppdret2, eggefor(til 500 kr for 3 kg, huff), sand og eggerøre.

De dør vedsiden av matskåla. Frustrerende er det nå i alle fall. Vet ikke om jeg får gjort noe mer. Ser at to av de spiser litt.

Fant en død i dag tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de alt har blitt svake er det vanskelig å snu. Du får ta med deg disse tipsene og prøve igjen Anne Lise. Levende for som foreks. maggot er topp. Fra naturen sin side er jo disse kyllingene(den ville arten) vant med å lete etter levende småkryp fra de begynner å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...