Jump to content
Hønemor86

ruge i maskin ! nybegynner !

Recommended Posts

Hei alle ! :dans:

Jeg fikk meg et trivelig flokk med høns i fjor, og etterhvert har jeg fått en hane også. Hønsa mine er Lohmannhøns, og hanen er en islandshane.

nå etter en liten tid så har jeg lyst til å få kyllinger fra disse ! Har prøvd alt jeg kan for å få de klukk, men det ser ut til at det jaggu er vanskelig ! (kan være det er rasen som gjør det) Derfor har jeg bestemt meg for å prøve en rugemaskin !

Jeg har sett på gamebird, og der tenkte jeg og kjøpe en Brinsea Mini Eco rugemaskin, (er det noen som har erfaringer på denne ?) Jeg driver bare med hobby, så jeg har tenkt og ruge fram bare noen få kyllinger ! kanskje 4 stk. Vi får se hvordan det går.

Men ! jeg er som sagt ny, og trenger hjelp og råd !

Når kyllingene er klekt, kan de da settes inn i hønsehuset? Men at de da er i sitt eget bur selvsagt.

Og er det noen som har erfaring fra en sånn Comfort kyllingmor (som det heter på gamebird) det er en varmeplate som kyllingene ligger under, og varmer dem. Fungerer det og bruke en sånn i starten ?

Hvor lenge trenger de en sånn varmelampe ? Når er det ok og sette de sammen med de andre ?

TAKK FOR SVAR !! :dans::egg::kiss:

Heisann..Lohmannhøns er jo egentlig ingen rase men en verpehybrid,dvs.ei høne som er et resultat av krysning etter gode egglegere for og få frem akurat det,ei høne som legger egg hver dag nesten hele året igjenom hvis alt ligger til rette for det..Så noen gode rugere er de ikke,det er ikke den egenskapen de har villet få frem i en verpehybrid..Jeg har hørt om Lohmannhøns som har lagt seg klukk men det hører nok til sjeldenheten..Så da er nok en rugemaskin løsningen..Personlig ville jeg Ikke gått for den minste du fant på markedet,selv om du ikke skal drive noe storoppdrett så bli de minste et altfor usikkert kort mener jeg..Si at maskinen tar 7 egg,hvor kanskje 2 egg er ubefruktede,og 1 kylling dør i egget eller ikke komer seg ut,og i verste fall dør 2 kyllinger første uka (noe som er normalt at kan skje),ja da sitter du igjen med 2 kyllinger som på toppen av det hele er haner begge 2..... :wacko: Velg en maskin som tar 20+ egg..Maskinens plassering burde være i et rom med jevn tempratur,ikke foran et vindu feks..Når det gjelder kyllinger holder jeg de i et egnet bur i et eget rom med varmelampe..varmelampe trenger de til de har begynt og få fjær. setter de inn i flokken først etter 10-12 uker..( noen gjør det tidligere).

Takk for svar! ja var det jeg tenkte meg at den type rase ikke er gode rugere ! Men hadde faktisk ei som lå veldig lenge på egga (lenger enn vanlig) og som fortsatt lager sånne små rare klukkelyder (har aldri hørt henne lage sånne lyder før) og pluss at hun blåste seg veldig opp og var sur hver gang jeg kom i nærheten. Men men ! kanskje hvis jeg får kyllinger av disse lohmanhønene, at de igjen blir gode rugere ! you never know :)

Takk for tips ! skal titte litt mer på forskjellige rugemaskiner. :)

Ligger mye bra på finn.no av rugemaskiner. Kjøp en pent og lite brukt, så sparer du penger.
Det er ikke noe å stusse på.

Jeg ruger i gangen, og i dag er det klekking. Har aldri hatt problemer med at den står i gangen, for der er nokså jevn temp.
Angående rugemaskin ville jeg gått for ei med automatikk på rulling og temp. Nå bruker jeg en FIEM 20 - med rulling. Men tempen er manuell, og når en tilsetter fukt er det litt vanskelig å treffe med temp ettersom fukt i luft påvirker temperaturen i rugemaskina. Uten fukt er den dønn stabil på 100 gr farenheit.

Jeg bruker varmelampe i et fuglebur i stua første dagene, med dimmer på lampen slik at jeg kan justere tempen optimalt for kyllingene. Har kjøpt en såkalt kyllingmor fra "Brinsea" eller hva nå det gule merket heter. Den er bare på 20 watt, så jeg er litt skeptisk. Blir varmelampe første dagene, så får jeg se om det blir kyllingmor senere når de er oppegående.

Jeg lurte på om jeg kunne ha den i fjøset der hvor hønsehuset er, men det er kanskje ikke så lurt med tanke på at det ikke er helt trekkfritt der.

Jeg har kjøpt en sånn kyllingmor, tenker jeg bare prøver meg fram. Kan jo ha en varmelampe i tillegg så er jeg hvertfall sikker på at det er varmt nok :)

Gleder meg til å ta fatt på rugingen ! :laugh:

Det er nok lurt den første uka/14 dagene å ha de i en lun kasse med varmelampe/kyllingmor.
De som jeg har fått i dag står i bur med lampe.
Setter dem ikke ut eller ned i hønsehuset på minst 10 dager.

Slik ser mitt kyllingbur ut. Skal utvide med en større løsning senere i dag.
(og ja, lampen er dimmet ned med dimmer)

Fil_25_04_15_12_29_04.jpg

Jeg har Brinsea Eco samtidig som jeg også har en større maskin som tar 24 egg med automatisk vender. Jeg er veldig fornøyd med Brinsea Eco og når jeg skal ruge ut et mindre antall egg bruker jeg alltid denne. Klekkeprosenten min er større med den lille enn med den store og jeg føler at jeg har bedre kontroll over temp/fukt osv. Mer hands on. Lett å ta av lokket og lyse egg osv... Jeg mistenker at det er litt variasjon i temp i den store maskinen, nettopp på grunn av størrelsen. Jeg har rugemaskinen i et hjørne på kjøkkenet :)

Når det gjelder varmeplate har jeg bare gode erfaringer og legger kyllingene under denne med en gang de er klekket i maskin og har tørket. Der får de 'tak over hodet' og føler seg trygge. Etterhvert som de vokser heves platen til neste hakk. Mitt første hjem for kyllingene er en nokså stor plastkasse fra Ikea med avispapir i bunn som jeg strør undulatsand over. Så har jeg en liten vannbeholder og matskål i motsatt ende av der varmeplaten er. Da må kyllingene bevege seg for å spise og drikke, samtidig som vannet ikke blir varmet opp og blir grobunn for bakterier. Plaskassen er veldig lett å holde ren og de høyse sidene hindrer at sand/strø grises utover slik det ofte blir når du bruker bur.

Lykke til :azn:

Det går veldig bra å bruke skjellsand til kyllingene. Hvis du bruker skjellsand du har hentet selv så pass på at den er godt skylt så det ikke er salt i den. Vil du spare litt på sanden (for den må skiftes ganske ofte) kan du legge avispapir under slik jeg gjør og strø sand over. Sagflis, bark, høy, mm egner seg best til større kyllinger.

Ja da kommer jeg nok til å bruke det :)

Lurte også på en ting, jeg tenkte og starte rugingen i morgen. Og hvis alt går etter planen og kyllingene klekker på dag 21, så er det en dag hvor jeg er bortreist. Men kommer da hjem på kveldstid. Hvordan er det å reise fra en rugemaskin som er i gang ? Og hva hvis de klekker når jeg ikke er der ? Har lest at de kan klare seg et døgn uten mat når de klekkes. 

Dette er jo ikke et "problem" i den forstand. Jeg kan bare utsette rugingen selvfølgelig !! Er bare så ivrig etter å starte :blush: hehe

Ettersom jeg har lest og forstått så skal de klare seg fint inni rugemaskinen 1 døgn.
Har etterhvert ruget frem endel kyllinger i en liten Fiem 20 maskin, og jeg hadde ikke latt de være inni der mer enn 2-3 timer.
En ting er å styre dette med fukt som skal økes vesentlig ved klekking, en annen ting er at de som kommer ut går og herjer inni der og trakker rugger på eggene til de som holder på med klekking. Gjør sikkert ikke noe det, men plutselig har du mange inni der, og da går det litt for seg der.

Jeg tror jeg hadde utsatt klekkingen litt, men det er meg. Jeg liker å følge med, hjelpe om det trengs, og fjerne klekkede kyllinger etter 2-3 timer, og fjerne klekkede skall.
I tillegg kan de komme 1 døgn før du beregner og, så det er kanskje en fordel å være tilstede, men ikke et must.

Ja sant det. Det kan jo skje ting !

Tror jeg utsetter det, så er jeg tilstede hele tiden :azn:  Takk for svar og råd alle sammen ! Gir tilbakemelding om hvordan det går for seg :dans:

Vi har startet ruging i maskin, men dessverre så har eggene blitt snudd også de tre første dagene. Vil vi klare å få frem kyllinger i det hele tatt? Vi lurer også på hvorfor man ikke skal snu eggene de første dagene. Noen som vet?

Vi har startet ruging i maskin, men dessverre så har eggene blitt snudd også de tre første dagene. Vil vi klare å få frem kyllinger i det hele tatt? Vi lurer også på hvorfor man ikke skal snu eggene de første dagene. Noen som vet?

Det går helt fint at dei blir snudd di tre første dagene.

Under en høne blir eggene snudd hver dag også i starten.

Når det kjem til hvorfor vi sier at dei helst ikkje skal snurs i starten må eg tenke meg til at det har noe og gjøre medetableringen av fosteret men det skjer lite dei 3 første dagene så hvorfor kan jeg ikkje gi et godt svar på.

Men hos meg ruges det med snuing fra dag 1 til dag 19. Som regel. Går bra det.

Samme her, startet vending fra første stund, men har også lest at de to første døgnene skal de ikke vendes.
Antar det er som Andreas sier noe med skjøre ting på fosterdannelse.