Gå til innhold

Mysterium: Hva/hvem er det som tar kyllingene mine?


MG

Anbefalte innlegg

Kyllingene mine forsvinner en etter en på høylys dag!!! Hvem er det som er på ferde?


 


Jeg vet vi har følgende rovdyr i området, selv om vi bor rett utenfor Sandvika:


- Rev


- Grevling


- Mår


- Katt


- Skjærer/kråker


 


Jeg fikk en dyrekjøpt lekse i vinter, da jeg var for treig med å stenge døra til hønsehuset en kveld og Mikkel Rev kom etter mørkets frambrudd. Har vært veldig flink med å stenge dem inn i god tid nå, og alt har gått fint med de 12-14 uker gamle kyllingene. Men etter at jeg satte ut de 6 uker gamle kyllingene mine på , har de forsvunnet på rekke og rad.


 


For halvannen uken lå den første død på gårdsplassen - noen skjærer hakket på den, men ingen så hva som drepte den. 


Forrige uke forsvant det en midt på dagen, midt i hagen, mens vi var 5 barn, 4 voksne og en hund som svimet inn og ut av hage/hus/gårsdplass. Lå bare noen fjær i en sirkel i hagen.


 


Bare 2 dager senere forsvant det en til. Eneste jeg kunne se, var 3 fjær ved bilen vår, og at de andre hønsene hadde gjemt seg inni buskene og virket oppskaket. 


 


Nå har de minste portforbud, og får ikke gå ut før jeg har fått laget en inngjæret løpegård til dem. 


 


Min plan var jo å ha frittgående høns, kanskje en enkel inngjæring for å holde dem samlet, men dette går jo skikkelig dårlig. 


 


Antar det ikke er rev eller grevling som tar dem sånn midt på dagen. Kan det være en katt eller mår? Eller skjærer? Tydelig at noen ligger og lurer i buskene og slår til så snart det kommer en anledning....


 


Hvor solid må jeg lage innhegningen jeg planlegger - må den ha tak, supersterkt nett og nedgravd sikring? Hadde tenkt å bare smelle opp noe enkelt ettersom de uansett skal stenges inn på kvelden... Ellers må jeg leie inn noen til å sette opp hønsegården, og det koster jo en god del...


 


Alle svar blir satt pris på!


 


 


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg hørte et voldsomt leven fra hønsegården i går mens jeg stod på kjøkkenet og rørte i rømmegrøten. Da jeg kikket ut satt Mikkel ved siden av hønshuset og tittet på hønene mine som hylte og kaklet i kor. Dette var i 15 tiden på ettermiddagen. Jeg hadde også rev på tunet i høst mens hønene har vært ute sammen med meg mens jeg vasket bilen! Den var lynrask, men jeg var raskere :) Jeg holder en knapp på at du har hatt besøk av reven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - tror skjærene utgår - kyllingene virker for store til å bli tatt av dem nå og sønnen min fant en av kyllingene, uten hode, inni et buskas ca 20 m fra tunet. Vet ikke om en katt ville tatt seg bryet med å spise av hodet - er ikke det sånn måren gjør? Har sett mår på tomta en gang tidligere. 


 


Innbiller meg at hønsehauken ikke liker seg så godt i halvurbane strøk, men der tar jeg kanskje feil? Vil også tro at reven ikke er så aktiv midt på dagen i villastrøk med biler og folk overalt, selv om vi bor litt i utkanten. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvis det er en rovfugl som tar dem ville jeg heller tro det er spurvehauken, den finnes i byer og tettbygde strøk også. Katter tror jeg spiser det meste av byttet ja...pleier og finne bare noen fjær igjen hvis de har tatt en fugl.. :sad: Av mus de har tatt har jeg dog sett at hodet har ligget igjen....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lot jeg bare de store være ute i dag (mens det var folk i huset og litt inn og ut). Mannen min fant en hodeløs høne bak uthuset, og alle de andre var søkk vekk. Sønnen min og jeg lette da jeg kom hjem fra jobb, og plutselig kom alle de 5 trippende. 


 


Så... rovdyret tar tydeligvis også større høner (12 uker gamle kyllinger), har bare tatt 1 og ikke spist hode. Mistenker mår mest nå...


 


Kan åpenbart ikke ha dem ute uten aktiv overvåking. Jobber med å få tak i en ny bod og få satt opp en ordentlig sikker utegård, samt skaffe løpestreng til hunden, og kontakte Viltnemda for å høre om leie av feller. 


 


Lettet over at ikke alle ble tatt, men tydelig at jeg må gjøre noen skikkelige tiltak!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...