Gå til innhold

Deppa - umulig å ha frittgående høns?


MG

Anbefalte innlegg

Har en liten hønse-nedtur her nå. Har mistet tre kyllinger i løpet av 10 dager - en etter en blir tatt, finner bare litt fjær, og en kropp uten hode. Alle har blitt tatt midt på dagen, mens det har vært aktivitet i huset/hagen fra mennesker og hund.


 


Vet vi har både er en rev, katt, og mår innom hagen. Men vi bor jo på Slependen ved Sandvika, så det er ikke akkurat midt i villmarken - er jo hus, veier, tog og folk på alle kanter rundt huset, unntatt en liten trase langs toglinja. Mistenker at det er mår eller katt, og at reven ikke vil være så frampå i bebygd strøk midt på dagtid.


 


Vi har en stor fint tomt og gårdsplass og har hatt så mye glede av at unghønene (12 uker) tripper fritt rundt. Men etter at vi satte ut de 6-uker gamle kyllingene har de blitt spist en etter en, og nå tør jeg ikke ha noen av hønene ute. Hadde de blitt tatt i skumringen eller hvis vi lot dem være helt alene ute en hel dag, hadde det vært en ting - men de blir jo tatt rett under nesa på oss!


 


Jeg holder på å bygge uteplass til dem nå, men antar at den må rovdyrsikres delux. Det blir dyrt! I tillegg må hønsegården plasseres på en litt mørk, fuktig og trist plass - hadde jo basert meg på at de skulle få gå mest mulig fritt, og ikke bruke luftegården så mye.


 


Kan det tenkes at dette bare er et problem med de små kyllingene, og at hvis jeg bare slipper mer voksne unghøns så vil det gå greit? 


 


Eller må jeg skrinlegge drømmen om frittgående høns, og parkere dem i en innhegning bak uthuset...


 


Alle erfaringer settes pris på!


 


 


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Uff så leit med alle de døde kyllingene dine! :sad:   Det er dessverre skår i alle ting, også i dyreholdet vårt. Jeg har selv måttet gi opp og ha silkehønene mine gående fritt ute, bortsett fra når jeg er der. Dette er pga hønsehauken. Den kom midt på dagen da jeg var nede i gården, og hønene litt lenger opp utenfor hønsehuset. Noen ganger binder jeg bikkja like ved der hønene går, hvis jeg ikke har tid til og være i nærheten av de hele tida, og det har gått fint. Har du prøvd det med hunden din ? Eller går hønene såpass langt unna at det ikke vil hjelpe ?


Det høres litt mystisk ut hvem denne kyllingdreperen kan være syns jeg, men spurvehauken er jo ganske vanlig i by-strøk også. Siden du ikke ser snurten av den som tar de mener jeg, så kan det jo være den. Men det kan jo være katt også.


Jeg har nå hønene mine i hønsegård med netting/plater over, og innhegningen er ikke spesielt solid, så du trenger ikke kjøpe deg til fant for at hønene og kyllingene dine skal få være i fred ute. Faktisk er den ene innhegningen bare kompostbingeseksjoner fra Biltema som jeg har tatt hønsenetting utenpå for at ikke kyllingene skal komme igjennom, og har lagt bølgeblikkplater oppå. Fungerer utmerket :smiley: Men nå har jo jeg dverghøns da, så de trenger jo ikke så stor plass.   


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring!


 


Det så riktig mørkt ut i dag da mannen min ringte og hadde funnet en død høne, og alle de andre var borte. Jeg fant heldigvis alle de andre 5 i god behold da jeg kom hjem, men det er tydelig at rovdyret også tar litt større høner (12 uker gammel som ble tatt - de minste holdt jeg inne i dag). Nå lå også hele kroppen igjen - bare hodet som var borte. Mistenker mår - har sett det i hagen flere ganger.


 


Skal få satt opp løpestreng til hunden, og kontakte Viltnemda for å høre om leie av feller. Har ikke noe problem med at rovdyr jakter om natten, men at de kommer og snapper ting fra gårdsplassen midt på dagen, synes jeg er i overkant frampå.


 


Har ikke helt tro på at en enkel innhegning vil duge - risikerer vel heller at hønene stenges inne så inntrengeren får knertet alle sammen og hentet dem en etter en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når morderen er såpass pågående, hvem det nå enn er, så hadde jeg nok satt alle kluter til for og få has på den først ja! Den innhegningen du lager skal være rimelig sikker for og holde f.eks en mink ute har jeg hørt. Grøss altså...har vært mink her også for mange år siden da mine svigerforeldre hadde høner her, og det var ikke mye hyggelig. Så jeg har det jo i hodet innimellom...Den kan vel bare plutselig dukke opp den. Håper virkelig dere finner utav det og får has på morderen !


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt opp nytt hønsehus nå i pinsen, og begynner å bygge sikker utegård i morgen. Har hatt dem frittgående, men sammen med hunden mens vi holdt på  og det gikk fint. Ringte Viltnemda, men ble ikke så mye klokere av det. Vurderer å kjøpe en mårfelle og sette opp... 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...