Gå til innhold

Nabo med hunder som truer våre høner i vår hage


Perla

Anbefalte innlegg

Vi har en ganske nyinnflyttet nabo med to hunder som de ikke har noe kontroll på. En dag gikk den ene (buhund) inn i hønsehuset vårt og bet stjerten av alle hønene samt påførte en høne bittskader som krevde behandling. En høne forsvant og var søkk borte. Dette var svært ubehagelig og vi gikk ned til henne for å snakke med henne. Der så vi raskt at hun ikke hadde noe kontroll på hundene og de hoppet oss ned begge to mens vi forklarte henne om situasjonen. Hun sa hun skulle erstatte hønene og bedyret at det ikke skulle skje igjen. Overraskelsen var derfor stor da hundene nok en gang oppsøkte hønsehuset to uker senere og eieren ikke var å se. Mannen min gikk ned til naboen igjen og hundene løp etter han. Hun var inne og kom ut iført et håndkle. Han fortalte tydelig at hundene hadde vært og skrapt på døra til hønsehuset igjen. Hun sa ikke mye fornuftig.

Barna våre ble veldig redde av disse hundene og turte ikke å gå ut i hagen vår. Datteren vår hadde mareritt om synet av hennes høne i hundens munn. Vi skrev så et brev til henne og forklarte hvordan disse hendelsene påvirket oss og lurte på hva hun skulle gjøre for å holde hundene utenfor vår hage, og at barna var redde. Tre husstander i umiddelbar nærhet har frittgående høner i hagen sin og hun har plikt til å ha hundene under kontroll. Vi la ved hundeloven og avsluttet med at vi gjerne ønsket et bedre naboskap i tiden fremover. Dette er tre mnd siden og det har virket som at hun har forstått. Men nå er de jammen meg tilbake. I går og i dag har hun kommet alene med hundebåndet i hånden og hundene er ikke med henne. De kommer løpene fem-ti minutter etter at hun har passert. De tisset ned en annen nabos terasse og hun har ingen kontroll. Hva kan vi gjøre? Hun sier ikke noe til oss. Har ikke svart på brevet, ikke kommet med erstatningen hun selv foreslo og er ikke interessert i å følge lovverket. Hvordan går vi frem nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hadde jeg ikke godtat..etter deres forsøk på fornuftig "oppgjør"med henne og fortsatt bli plaget av bikkjene hadde jeg anmeldt ho..Er selv hundeeier så det er ikke det at jeg ikke liker hunder men mann må jo være sitt ansvar bevisst.Etter henes hunders oppførsel og henne og bedøme gjelder jo absolut båndtvangen og..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi må kanskje gå til det skrittet. Synes det er veldig kjedelig når det blir slik. Jeg er så overrasket over hvor lite enkelte bryr seg om andre. Vi har hatt hunder selv, så jeg liker hunder veldig godt. Jeg har i grunnen ikke noe i mot hennes hunder heller da de jo bare oppfører seg som hunder gjør når de ikke blir korrigert. Vi vet dermed at de vil komme til å komme hit igjen. Det er hun vi har problemer med. Nå vet hun at våre barn er redde for hennes hunder i vår hage. Og allikevel gjør hun ikke noe. Det er for oss ubegripelig. Og det handler jo naturligvis ikke om pengene. Det var hun som uoppfordret sa at hun skulle erstatte hønene, så da er det veldig rart at hun ikke gjør det. Bare sånn av prinsipp. Nei, får vurdere anmeldelse. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...