bobq Posted July 21, 2015 Report Share Posted July 21, 2015 Har ei høne som ligger på egg, som skulle klekke i går. Ingen av eggene har så langt vist tegn til å ville klekke, så i kveld (dag 22) åpnet jeg et egg for å se. Fosteret levde, men var ikke klekkeklart på minst enda 1 døgn. Hele plommesekken var enda utenfor. Er det noen som går vært borti rugetid på opp mot 24 dager?En mulig forklaring kan være at eggene ikke har hatt det så varmt som de burde den første uka. Jeg var ikke hjemme i dette tidsrommet, og hønsepasseren hadde ikke fjernet egg som de andre hønene la etter hvert. Det var derfor 22 egg under høna da jeg kom hjem, alt for mye for at høna kunne varme alle effektivt. Overskuddet ble selvfølgelig kastet, slik at hun kun hadde 10 igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted July 21, 2015 Report Share Posted July 21, 2015 var nok rett før det skulle klekkes, plommen trekkes inn når den klekkes og så trur ikke det går over 23 dager bare noe jeg trur. høna holder styr på eggene å flytter på dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spurven Posted July 21, 2015 Report Share Posted July 21, 2015 Siden det var liv i denne, gi henne noen dager til Kyllinger kan klekke ganske mange dager på overtid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobq Posted July 21, 2015 Author Report Share Posted July 21, 2015 Takk skal dere ha! Har ruget flere ganger før, men da har eggene klekket til termin. Skal la henne ligge 2 dager til, så for vi se om der kommer noen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobq Posted July 26, 2015 Author Report Share Posted July 26, 2015 Og hvordan gikk det? Jo, på dag 24 og 25 ble det klekking. Ikke all verdens god klekkeprosent, den hadde kanskje vært bedre hvis jeg hadde vært mer tålmodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meid Posted July 30, 2015 Report Share Posted July 30, 2015 Da gir jeg eggene som ligger igjen i maskinen på dag 22 litt tid til. La inn 46 egg av ulike farger italiener og kun fått 12 kyllinger hittil.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts