Gå til innhold

Ånei...ikke ILT igjen??


silkehans

Anbefalte innlegg

Nå er jeg nokså bekymret her. For tre år siden fikk vi påvist ILT her av Mattilsynet, etter at vi hadde kjøpt en silkehøne som viste seg og være syk. Vi avlivet alle hønene, sanerte etter alle kunstens regler, og startet på nytt med rugeegg.


Før helga stusset jeg litt på hanen her, han virket litt trøtt liksom, og et par dager etter var han hoven i det ene øyet og det andre var igjen. Han virket også hoven i kammen, og ille helt pigg. Etter og ha lest på nettet ser jeg at en mild form for ILT kan gi slike symptomer som hanen min har..... Han har nemlig ikke pusteproblemer eller surklelyder som er typisk for denne sykdommen.( Iskrivende stund galer han av full hals, han er nokså misfornøyd med og måtte stå i eget bur aleine...)  Det jeg lurer på er om det er muligheter for at det kan være noe annet enn ILT, eller er det bare og ringe Mattlisynet ?? Jeg kan ikke fatte hvor denne smitten kommer fra hvis det skulle være ILT igjen, siste fuglen jeg kjøpte var en hane før jul i fjor, den hadde jeg i karantene her i fire uker før jeg slapp den inn til hønene. Ingen har blitt syke før nå. 


 


Det har vært flere her i sommer og kjøpt kyllinger og høner av meg, så jeg lurer på om denne sykdommen kan ha kommet med noen besøkende evt? Hvis DET er mulig, og det er denne fryktede sykdommen jeg har fått igjen, da er det over og ut med høner her på en lang stund, og silkehøner blir det iallefall ikke, som får kyllinger stadig vekk og som jeg blir nødt til og selge etterhvert. Har noen hørt om utbrudd av ILT nå i det siste? Håper noen vil svare her, før jeg ringer......


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg synes Silkehans virker bedre idag, var helt på styr for og komme ut av buret sitt og ut til hønene. Jeg slapp han ut igjen...han har jo gått sammen med hønene helt til igår, så er det noe smittsomt har de vel alt fått det tenkte jeg... Nå går han rundt og graver, spiser og koser seg  :smiley:  Er ikke så hoven i øynene heller. Det kan vel ikke være ILT da eller?? Jeg har desinfisert alle rugeegg jeg har kjøpt, og ikke kjøpt andre fugler enn den ene hanen i fjor som sagt. Så jeg skjønner ingenting hvis det er ILT....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er noe galt med hanen, det er helt sikkert. Han blir nok oppkvikket av og være sammen med hønene sine, men da jeg tok de inn igjen virket han veldig sliten. Og det virket som han "puster med hele seg" på en måte, mer anstrengt enn hønene gjør så jeg, da jeg satt en stund og studerte dem. Han nyser eller hoster ikke, men rister på hodet innimellom....Det er vel bare og ringe Mt. antagelig... :cry:  Eller KAN det være noe annet??


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja....hanen er ikke bedre, fortsatt hoven i øynene og det ene øyet igjen. Spiser ikke. Tok mot til meg tilslutt og ringte Mattilsynet, og snakket med en hyggelig mann som husket siste utbrudd av ILT for tre år siden her i Vestfold...Han syntes symptomene jeg beskrev lignet mistenkelig på ILT :sad:  Nå kommer de på torsdag og tar blodprøver.


Han var litt oppgitt over at ikke reglene er strengere når det gjelder kjøp og salg av fjærkre, og han trodde det var flere rundt omkring som har hatt høner med samme symptomer som jeg har hatt her, men tror det bare er en forkjølelse og gjør ikke noe mer med det. Det ødelegger for oss som driver og selger kyllinger og høner.


Men, får håpe jeg er i overkant pessimistisk nå....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var visst all min bekymring ubegrunnet og bortkastet, heldigvis....Mattilsynet kom og skulle ta blodprøve, men fikk bare noen få dråper. Dagen etter kviknet silkehans til igjen, og nå er han like fin som før  :smiley:  Så da er det hel ikke sånn at når en høne har forkjølelsessymptomer  så er det noe veldig farlig!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...