Jump to content

Mareks

Lunnangaard

Recommended Posts

Å avlive alle som viser sykdomstegn er lurt, hvis du er sikker på at det er mareks de har. Vitaminmangel kan gi lignende sykdom har jeg lest, men har ingen erfaring med at vitaminer eller urtemedisin (hyperikum) kan kurere dem som har vist symtomer her hvertfall. Stalosan skal være lurt å bruke for å drepe virus i miljøet, og å holde støvnivået nede kan dempe smittepresset. Å la ungfuglene vokse opp adskilt fra de voksne gjør at de blir mindre utsatt for smitte mens de er mest sårbare. Smittefritt får man det neppe uten å sette inn ekstreme tiltak, men det er mindre sjans for sykdom om de puster inn 10 virus enn 1000. Stress kan være en utløsende faktor, så å ommøblere minst mulig på flokkene er lurt. De kan få det akutt hvis de utsettes for en veldig traumatisk opplevelse. To ganger har jeg sett at ungfugl som har fått hard medfart av voksne har blitt mareks-syke samme dag. Må presisere at jeg aldri har fått mareks diagnostisert, men symtomene stemmer godt...