Jump to content
Maye88

Snart vinter..brrr

Recommended Posts

Nå nærmer det seg kaldere og mørke tider:) så nå er det vel på tide med litt lys og varme i hønsehuset.

Hva trenger jeg? Og hvor får jeg tak i feks varmerør og lys som tåler fullt og støv?

Nå idag har vi bare en stor dør som vi lukker opp og igjen morgen og kveld, sånn at dem kan gå ut og inn som dem vil:) men nå når vinteren kommer kan ikke den stå oppe hele dagen. Er det lurt å lage til en slag luke der dem kan gå ut og inn som dem selv vil? Eller går det Ann å kjøpe noe sånt?

Hei hei!

Kan nå hjelpe deg litt på vei når det gjelder varme og lys.

Noen benytter seg av slike: (KLIKK PÅ BILDENE FOR LINK)

96_2087063484.jpg

Og noen bruker slike:  (Normat sett levert i 150W og 250W)

f37f0ef7e0d5613b399cbde080cfa16e-image.j

4e7e5af35d852dda30512acde507518a-image.j

3eeec82bab5094efb360a7c67d12b13f-image.j

Felleskjøpet selger også infrarøde pærer og armatur. Men vet at de selger flere modeller av armaturene, og ikke alle er godkjent/beregnet for 250W.

-Frank

dem med ha dem gå ut når dem vil hadde ikke jeg villet jeg vet ikke hvordan du bor. skal du bruke varme så bør du ha en luke sånn ikke det blir for stor varme tap. går ant lage luken i døren kan være at det er det letteste gjøre er så mange måter lage luker på så det må du bare se hva som du syns passes best for deg.

for min del blir jeg bruke mist mulig varme og lys til mine fugler. må ha lit varme til vannet mitt. har veldig godt isolert hus til mine blir ikke mange kulde grader inne brukt ligget opp mot 5 minus inne

Jeg har den typen varmelampe som jeg tenkte jeg snart skulle sette på:) det som er ønskelig er jo å prøve å ha det lyset og varmen dem trenger sånn at vi kan få egg gjennom vinteren også:-)

Mitt hønsahus er ikke isolert, men har sutaksplater innvendig og er trekkfritt. Har riktignok en datavifte for avtrekk av luft inne.
Hadde litt lunk på vannet deres i vinter som var, men det var ikke mange kuldegrader og dager med kulde sist vinter.

Har fundert på om jeg skal kjøpe en 5 meter med varmekabel som jeg kan tvinne rundt valene til hønsene. Da tenker jeg at de får lunk i beina, og at overskuddsvarme vil sive opp under dem, og varme hver og en ganske greit. Er det noen som har tenkt på det, eller prøvd det?

Jeg har ikke tenkt å varme opp huset ytterligere da det blir som å fyre for kråkene. Da er det billigere å avstå fra alle eggene og betale litt mer fòr.
Skulle en hatt på 1000 watt der, så er det jo faktisk rundt 25 kr døgnet. Det koster i lengden.

Hi hi...unnskyld at jeg ler, men varmekabel på vaglene hørtes litt komisk ut  :laugh:  Aldri hørt om at noen bruker det, men er jo bare og prøve. Selv har jeg en vifteovn beregnet på husdyrrom som slår seg på når temperaturen kommer under 10-15 grader inne. Jeg synes det er veldig ålreit for min egen del også, at det ikke er iskaldt der når jeg steller høner og kaniner. Forøvrig håper jeg på en skikkelig kald, ekte norsk vinter med masse snø.... :wink:

Silkehans: Det var da ikke så funny? Jeg mener det seriøst altså. Men først må jeg se hvor varm en slik kabel blir. Dette gir lokal god lunk til de. Bedre enn ingenting.

Vi må være litt innovative her i bransjen :-)

Jeg syns nå det hørtes litt morsomt ut da... :wink: Skulle vært artig og hørt om noen andre har varmekabler på vaglene til hønene sine ...  Men høner sitter jo ikke på vaglen hele dagen? 

Hehe, sikkert ingen andre som har testa det. Men jeg har i allefall trua :laugh:

På dagtid, uansett årstid skal de få klare seg uten. Da blir det via tidsur slått av.
Her vest om Bergen er det selv på kalde dager sjelden mye under null grader få dager i året.

Tror mange fyrer på ukritisk med KW i hønsahusene sine uten å tenke på kostnad, men det er jo ikke min sak. Jeg tenker alltid kostnad opp mot nytte, selv om vi snakker dyr. Leser at de fint tåler kulde mot at det blir mindre egg.

Nå har de forresten startet med myting eller stilking. For ca 2 uker siden. Ufattelig lite inteligent å begynne med det før kuldeperioden, men slik er det vel bare. Når kan en forvente at nye fjær er på plass? Aldri vert borti det der før, så stilking er upløyd mark for min del. Ser ikke så fint ut, og fjæra trenger dem nå.

Nei Bergen er vel ikke det kaldeste stedet i Norge... :wink:  og hønene tåler fint noen kuldegrader har jeg hørt. At jeg har på varme er mest for min egen komfort, og at vannet i alle automatene ikke skal fryse. Dessuten er silker noen ordentlige rugemaskiner som ruger uansett årstid, kom en liten tass her på fredag igjen, og jeg vil at de små skal ha litt varme utenom når de er under sin mor også. Forresten er strømmen ganske billig nå da...

Så de myter nå ja, mine var ferdige med det for et par uker siden. Litt mer intelligent det da  :tongue:  De mister jo ikke alle fjæra på en gang da, eller gjør dine det?  På mine kunne jeg egentlig ikke se så mye til mytinga. Men alle fjæra i bingen sa jo sitt. Kanskje det blir litt annerledes med silker forresten, de har jo ikke ordentlige fjær som andre hønseraser. Tror de nye fjæra begynner og vokse ut igjen med en gang. 

Stemmer.
Nei det var kanskje å overdrive litt, men hu ene "italieneren" som har kommet lengst har flere områder hvor du ser bar hud. Vil tro at 10/15% av fjærene er borte.
Får håpe hu restituerer seg. Men da forstår jeg det slik at dette egentlig er gjort på 2-3 uker normalt?

Mytingen varierer ganske mye,noen mister en hel masse fjær på en gang og blir litt "ribba"mens andre tar det litt over langen..Når de er "ferdig" varierer det og fra noen til mange uker..De blir nok greit igjen før vinteren komer alikavel så treig den har blitt..Mytingen er i full gang her og,fjær OVERALT..

• Upvote 1