memories Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Vi hadde en oppgave på skolen som gikk ut på å dissekere ei krikkand (læreren skulle ha de til middag).Nå holder jeg på å skrive elevøvelse, altså rapport, om oppgaven. Men det ene spørsmålet vi har fått, trenger jeg litt hjelp til:Hvilke særegne trekk finner du ved anda som skiller den fra mange andre fuglearter? (utvendig)Hvorfor og hvordan mener du anda har fått disse særegne utformingene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fazan Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Det må jo være enkelt å peke på at den har svømmehud mellom tærne, hvilket mange andre fuglearter ikke har. Dessuten er andenebbet noe forskjellig fra nebbet til en del andre fuglearter, ikke sant? Grunnen til begge disse trekkene kan du vel tenke deg selv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Krikkand er en svømmefuglm de har svømmehud mellom tærne, den har den fordi det er i vannet den først og fremst finner føden sin. Nebbet er også særegent for endene, som Fazan nevner, og tilpasset forsøk i vannet. Ender har korte bein etter som de som sagt først og fremst lever i vannet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne Lise Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Hva med fjærene? De er oljet (vet ikke hva det de smører fjærene med heter) så de ikke trekker til seg vann. Eller er det likt for alle fugler?Øynene er vel litt anerledes også. Ender kan røre på øyeeplet? Det kan vel ikke høns?? Eller er jeg på villspor nå. ??? ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Alle fuglene smører seg inn med fett fra fettkjertler på kroppen ja. Sjelden å se en våt fugl selv om det regner... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.