Gå til innhold

Høns for første gang, trenger råd og tips!


HighFive

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker meg noen høner "for selskapets skyld." Ser det er mange erfarne her inne, så fyll meg gjerne opp med alt jeg trenger å vite. Hvor mange er det "perfekte antall" f.eks? Ønsker ikke hane.

Hadde vært koselig å ruge frem selv. Ønsker renrasede høner. Hadde bare vært stilig å hatt forskjellige raser, utseende, personligheter og egg-farge i flokken. Er det noen raser som går bedre sammen enn andre?

Og kan dere anbefale noen spesifikke raser? Ønsker egg, men vi er to personer - så det trenger ikke være noen superhøne. Er samtidig ikke noe problem å få delt ut eggene fra en ivrig verper om rasen passer fint til oss. Ellers ønsker jeg meg igrunn bare en rase som er snill. Og ikke alt for krevende høns når det gjelder stell (av føtter ol.) Har mulighet til å la dem gå fritt, men har katt.

Kom med tips, om alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har rasene: rverstripet Plymouth rock og rhode Island red, de er jeg veldig fornøgd med.

Jeg anbefaler å ha en hane.

Takk for tilbakemelding, Hønsman4 Rasene du har var flotte å se på også, det er ett hyggelig pluss. Hva er fordelene med hane? (Redd for for tidlig og "for mye" lyd fra en hane og vil jo ikke ha befruktede egg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo og kanskje om du vil ha store eller dverg høns,fotbefjæret eller ikke..Skal de gå renslig og tørt eller litt mere "off road"..I og med at du bare vil ha for "selskapets skyld"ser jeg for meg at du kanskje skulle hat noen som er rolige og fortrolig med menesker..Hvis du bare skal ha noen få høner ser jeg ingen behov for at du MÅ ha hane..Mye fint i dverg høns,selv har jeg dansk landhøns dverg og Chabo,veldig trivelige høner..Ellers komer jo mange av de vanlige rasene i dverg..kan og legge til at isbar og skånske blommehøns er veldig trivelige høns..ingen godkjent rase men kanskje ikke så viktig for deg..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo og kanskje om du vil ha store eller dverg høns,fotbefjæret eller ikke..Skal de gå renslig og tørt eller litt mere "off road"..I og med at du bare vil ha for "selskapets skyld"ser jeg for meg at du kanskje skulle hat noen som er rolige og fortrolig med menesker..Hvis du bare skal ha noen få høner ser jeg ingen behov for at du MÅ ha hane..Mye fint i dverg høns,selv har jeg dansk landhøns dverg og Chabo,veldig trivelige høner..Ellers komer jo mange av de vanlige rasene i dverg..kan og legge til at isbar og skånske blommehøns er veldig trivelige høns..ingen godkjent rase men kanskje ikke så viktig for deg..

Takk for svar, Ronny k. Kanskje store hadde vært å foretrekke om di skulle gå fritt, at di hadde hatt sjans til å banke opp katta om han hadde prøvd seg. Renslig/tørt/off road, kunne vi laget det til sånn som det hadde passet høna. Er rolig og fortrolig jeg bla. legger i "snill." Jeg har null erfaring med høner, så kanskje 4-6 hadde vært noe å begynne med, vet ikke hva som er best.. Dansk landhøns var nydelig! Godkjent rase eller ikke spiller ingen rolle, men har ikke lyst på noe mix. Hvordan er str. På egga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo og kanskje om du vil ha store eller dverg høns,fotbefjæret eller ikke..Skal de gå renslig og tørt eller litt mere "off road"..I og med at du bare vil ha for "selskapets skyld"ser jeg for meg at du kanskje skulle hat noen som er rolige og fortrolig med menesker..Hvis du bare skal ha noen få høner ser jeg ingen behov for at du MÅ ha hane..Mye fint i dverg høns,selv har jeg dansk landhøns dverg og Chabo,veldig trivelige høner..Ellers komer jo mange av de vanlige rasene i dverg..kan og legge til at isbar og skånske blommehøns er veldig trivelige høns..ingen godkjent rase men kanskje ikke så viktig for deg..

Hvor fortrolige de er med menesker kommer Ann på hvor my man steller med dem fra de er små, det har ikke så mye med rasen å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ronny k. Kanskje store hadde vært å foretrekke om di skulle gå fritt, at di hadde hatt sjans til å banke opp katta om han hadde prøvd seg. Renslig/tørt/off road, kunne vi laget det til sånn som det hadde passet høna. Er rolig og fortrolig jeg bla. legger i "snill." Jeg har null erfaring med høner, så kanskje 4-6 hadde vært noe å begynne med, vet ikke hva som er best.. Dansk landhøns var nydelig! Godkjent rase eller ikke spiller ingen rolle, men har ikke lyst på noe mix. Hvordan er str. På egga?

Hvis det er dansk landhøns dverg du lurte på er eggvekten ca.33g..Hos meg er den en periodevis god verper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fortrolige de er med menesker kommer Ann på hvor my man steller med dem fra de er små, det har ikke så mye med rasen å gjøre

Alt kan selvfølgelig gjøres fortrolig med menesker men du kan da ikke si at det er det samme om mann velger feks. Apenzeller eller dverg chocin..De har da et i utgangspunktet et veldig forskjelig lynne/temprament..Så når noen spør etter en rolig/snill høne anbefaler mann selvfølgelig det mann vet har et godt utgangspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dansk landhøns dverg du lurte på er eggvekten ca.33g..Hos meg er den en periodevis god verper..

Hei Ronny k. Bla. Dansk landhøns dverg ja. Disse hønsa var utrolig flotte å se på ihvertfall! Vanlige butikk egg er vel 60-65 i forhold. Ville en dansk landhøne, ikke dverg, lagt rundt denne str.? Hvilke farge har de på egga? Slikt er litt gøy. Hadde vært artig med hele regnbuen i "egg-kurva", om det hadde latt seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny k. Bla. Dansk landhøns dverg ja. Disse hønsa var utrolig flotte å se på ihvertfall! Vanlige butikk egg er vel 60-65 i forhold. Ville en dansk landhøne, ikke dverg, lagt rundt denne str.? Hvilke farge har de på egga? Slikt er litt gøy. Hadde vært artig med hele regnbuen i "egg-kurva", om det hadde latt seg gjøre.

Vanlig dansk landhøns har vel eggvekt.55-60 g hvis jeg ikke husker helt feil..Eggfarge er hvit..Så hvis du vil velge høns ut ifra egg farge må du nok over på Isbar/araucana/welsumer/wyandotte/Maran osv.og gjerne da også forskjellige mix.høns selv om du ikke ville ha mix..men det er da du får et fargekart i eggkurven..Det finnes mange som selger sånne "pakker"med rugeegg som er fra mix.høns så du kan få høner som legger div.farger egg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig dansk landhøns har vel eggvekt.55-60 g hvis jeg ikke husker helt feil..Eggfarge er hvit..Så hvis du vil velge høns ut ifra egg farge må du nok over på Isbar/araucana/welsumer/wyandotte/Maran osv.og gjerne da også forskjellige mix.høns selv om du ikke ville ha mix..men det er da du får et fargekart i eggkurven..Det finnes mange som selger sånne "pakker"med rugeegg som er fra mix.høns så du kan få høner som legger div.farger egg..

Tusen hjertelig takk! Nå har jeg nok informajon å dykke ned i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...