Gå til innhold

Enslig moskusand


Kjevle

Anbefalte innlegg

avem

Vi har flere moskusender, de fleste holder sammen, men en trivdes ikke med de nye vi fikk og flyttet opp til hønene. Der har hun bodd siden. Flyr av og til ned til de andre da hun vil pare seg med hannen, men da blir hun jaget. Mulig hønene er selskap nok for henne, selv om hun jo ikke er en del av deres flokk. Obs: Reven kommer garantert tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet, men er tre timer å kjøre hver vei, så blir i lengste laget. Hva skjer egentlig om den går alene? mistrives de, eller kjeder seg? kan andre dyr enn ender fungere som selskap? Evt kan jeg ha den sammen med andre typer ender, og alikevel få andunger?

 

Ja, det "revesikre" buret er nå revesikkert :) Utrolig hvor lur reven kan være, fant det eneste svake punktet i buret og stakk av med Bernt. Så denne gangen har jeg tatt godt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moskusender bør helst gå i lag flere, den kan gå med høner men det blir bare i enkelte tilfeller.

du kan ha dem med andre ender, der vil vel komme andunger av dem men av disse igjen er det endel uenighet om dei blir sterile eller ikkje.

så om du ikkje har andre fugler nå,. så prøv og få tak i en eller annen and. følg med på Finn.no pleier dukke opp moskusender ofte der.

eventuelt ta kontakt med nermeste fjærfeklubb. se NRFF.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått tak i en ny moskusand som jeg har hatt i snart en uke, men den er enda veldig redd meg. Den bryr seg ikke før jeg er et par meter unna, men da unngår den meg. Hvis jeg går inn i buret blir den livredd og løper ut så fort den kan hvis den har mulighet. Den var litt redd for forrige eier også, men ikke så ille. Vil den kunne bli helt tam og komme bort til folk den ser som den andre, og hva er det beste jeg kan gjøre for at den skal bli så tam som mulig?

 

Det er en hun på litt over 4mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håndforing og bruk tid hos dem.

når den blir trygg på den du hadde fra før og ser at den er trygg på deg. vil det ikkje ta lang tid før denne også kommer bort og vil ha godsaker. men viktig at du sitter ned og ikkje er så stor og skummel, la anda komme til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tilgang til mat hele tiden, så de er ikke så interressert i mat når jeg kommer med. Men den jeg hadde fra før pleier komme bort noen ganger uansett. Lar dere de ha tilgang på mat hele tiden, og hva pleier dere gi dem når dere mater dem for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke så lang vei til den nærmeste naboen, og nå ha den nye anda funnet ut at den kan gå opp på verandaen deres. Ikke så gøy å måtte gå å hente den utenfor stuevinduet til naboen et par ganger om dagen. spesielt ikke når de har nok av plass å gå på andre veien. spurte om de hadde gitt den mat, eller hadde mat stående ute, men de hadde ikke det. Har ikke vært noe problem med de andre endene jeg har hatt.

 

Går det ann å lære den at den ikke skal gå opp der så jeg slipper å gjerde de inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...