Gå til innhold
Heihenri

Egglegging

Recommended Posts

Jeg har nystartet hønsegård med 5 hvite italienere, unge høner som startet sin første egglegging for 2 måner siden. Eggene er små, men hel fine. Jeg har høstet 5 egg hver dag den siste månen, men de siste 4 dagene er det ingen egg i reirene. Hønene går fritt på 1 mål tomt, og går inn i huset sitt om natten. Som standardfor får de Felleskjøpets Fjøregg og en del mais. Kan årsaken være at de har begynt å legge eggene på et skjult sted på tomta? Her er mange busker og annen vegetasjon, så eggleting der har vært nytteløst. Jeg er nybegynner og er takknemlig for råd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som de har funnet egne reirplasser ja. :) Går de fritt vil de gjerne finne egne steder der de får ha eggene i fred. Du får følge med hvor de går. Eggene legges ofte på formiddagen mellom 9-12 har jeg lagt merke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, admin skrev:

Høres ut som de har funnet egne reirplasser ja. :) Går de fritt vil de gjerne finne egne steder der de får ha eggene i fred. Du får følge med hvor de går. Eggene legges ofte på formiddagen mellom 9-12 har jeg lagt merke til.

Takk for svar. Ja, tidspunktet du nevner har jeg erfart er riktig, så jeg kommmer til å følge med i morgen og fremover. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme som deg med mine høner som gikk fritt, Plutselig fikk jeg veldig få egg i rugekassene. Oppdaget at ene høna la egg i en blomsterkasse som hang på veggen :Dog i en skråning under noen store blader fant jeg 12 egg !  Etter dette må hønene mine være  i luftegård på formiddagen og så slipper jeg dem ut i det fri på ettermiddagen. Da kom de ganske så raskt tilbake til gamle rutiner.

047.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant til slutt en del egg samt eggeskall. Skal nå sette opp gjerde og begrense plassen de beveger seg på. Et mål ble for mye for dem. Jeg letet lenge for å finne eggene blandt bærbusker og hekker inntil jeg så ei høne som kom ut av hekken med et stort eggeskall i nebbet. Da fant jeg stedet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider