Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Litt mer om farger

Recommended Posts

Har angorakanin, så det er en viss overføringsverdi her.

Om man parer to angoraer av ulik farge, blir det gjerne et kull med unger i ulike farger, men disse har jo ikke tegninger, så problemet er kanskje ikke helt det samme.

Hvis jeg tar en hønserase, fx sussex, og krysser ulike farger, f.x lys (hvit) og gul, blir ungene da enten gule eller hvite, eller blir de lysegule, eller kanskje de kan bli spettede? Og hva hvis man krysser trefarga med sølvhalset, blir det da bare tull?

Og hva hvis man gjør dette i flere generasjoner, blir det bare helt kaos, eller blir kyllingene relativt rentegnede, bare at man ikke kan få både trefarget og gult og lyst om hverandre i samme kull?

Fx på silker virker det som om det krysses mer om hverandre, men der er det jo ikke snakk om tegninger, bare farger

Hvis du ser i Liljensø's bog " den store hønsebog" er der et lille afsnit om elementær genetik ;)!

Ellers har jeg vist et dokument om arvelighedslære et eller andet sted. Det kan jeg godt sende til dig.

Er for dum til at lægge det herind på forum  ::D!

Silkehønsklubben i Danmark har også lavet et kompendium om arvelighedslære.

Beklager, Christina!  :)  Det er nok en god del mer komplisert enn som så! Det er "grunnleggende" gener med stor innvirkning på fenotypen (hvordan dyret ser ut), som f.eks S/S = "sølv" (viser kun svart og hvitt) og s/s = "gull" (viser farge fra gult til brunt). Så er det modifiserende gener som innvirker på hvordan fargene (inkl. sort) organiserer seg og danner mønstre. Pluss mye mer.

Det er flott hvis Lone kan skaffe fram noe om genetikk og arvelighet på nordisk språk!!  ;D Det har vært mangelvare lenge. Det finnes et par gode nettsteder på engelsk - men de er ikke helt enkle for en nybegynner. Men hvis du er interessert, så si fra - så kan jeg legge inn noen linker.

Men her er en PDF-link, som Lone sikkert kjenner. Det er en serie artikler som Flemming Schiøtte skrev på 90-tallet. http://www.hadstenfjer.dk/arv/arvelighed.pdf

NB!! det har skjedd mye i genetikken siden dette ble skrevet, så vær obs på at ikke alt Schiøtte skriver stemmer. Men det er en god innføring, og kan kanskje hjelpe deg et stykke på vei. Så kan vi heller komme tilbake til det som ikke helt er gangbart lenger.

Fant at heftet Lone nevnte er til salgs fra den danske silkehønsklubben:
/>http://www.silkehoenseklubben.dk/index-filer/Page1817.htm

Har sendt en mail til formannen  for å høre hvordan jeg skal gå fram for å betale og hvor mye det koster i norske penger inkl. porto. (Prisen i Danmark er 125,-)

Arne, du kunne da bare have sagt det til mig, så havde jeg hjulpet dig ned at få det... :)

Har nettopp bestilt det heftet fra silkehønsklubben . Koster m frakt i norske kr 166 sånn ca. De skulle ha 160 DK . Du får opplysning om bankkonto og mere om du kontakter sekretæren der.

Gleder mæ te å få det ;D

Ja, det er sekretæren i klubben, Johnny hedder han, som har hæfterne.

Hvis I kigger på silkehønsklubbens hjemmeside, kan I også se en masse billeder. Vi holdt "åbent hus" hos mig iår (på Sjælland).

Jeg har ikke selv hæftet,- har været meget heldig med mit opdræt indtil videre. Sæt nu jeg læser om genetik, og så bliver så klog, at jeg får lavet rod i det hele ;)??!!

@ Arne,- ja, det var lige præcis de, dokumenter, jeg tænkte på :)!!

• Create New...