ville Posted October 25, 2007 Report Share Posted October 25, 2007 Hvor nært nært beslektet er ender? Er det slik at en and er en and, lik som en hund er en hund, og kan krysses med hverandre (med gud vet hvilket resultat!)?F.s. er hare og kanin relativt like av utseende, men VELDIG fjernt ellers; de har ikke engang samme kromosomantall, så de kan overhodet ikke krysses.Esel og hest (og sebra) ser veldig ulike ut, men kan krysses, dog med infertilt avkom.Samme spørsmålet kan vel stilles om de fleste grupper: gjess, ugler, falker, hauker, kråkefugler osv, men her på forumet får man begrense seg til ender og gjess, antagelig.De er jo rasebevisste, disse fuglene; de går til de som er mest lik seg sjøl, er det ingen som passer helt, tar de det nest beste, men vil de nøye seg med det nest beste også ifm reproduksjon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Jeg kan bare svare utfra det jeg ser hos mine egne ender. Nå har jeg moskusender og Pekingender, men har hatt flere typer før. Jeg må bestandig dele dem etter raser når jeg skal avle på dem, ellers er det store sjanser for at det blir blandinger. Ser stadig at f.eks. moskusandrikken er på frierferd til Pekingen, og Pekingandrikken parrer seg ofte med moskusdamene. Men skulle det bli avkom etter moskus og andre typer ender vil alltid avkommet til moskusen bli sterilt. Det tror jeg moskusen er ganske alene om i andeverden! Iallefall når det gjelder tamender. Når det gjelder villender så har jeg ingen aning om de holder seg til sine egne, men jeg ville kanskje tro det? Tamgjess vet jeg også parrer seg med andre gåseraser, har sett flere eksemplarer av blandinger hvit norsk gås/smålensgås f.eks. Spennende å høre om noen vet hvordan det er med villender/gås når det gjelder dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 En vanlig regel når det gjelder ville ender er at dersom de har blått i vingespeilet sitt kan de blande seg med hverandre, altså få avkom med en annen art som også har det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.