Gå til innhold

Ruge egg i rugemaskin for aller første gang!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her inne og helt "fersk" i hønseverdenen. Har tenkt en god stund på å starte med høner, flyttet til en gård for 2 år siden og har en hund og 3 katter. Vil nå utvide dyreholdet litt og starter da med høns:) Skal ruge eggene i rugemaskin:))) Har bestilt 12 stk egg av silkehøns som er på vei til oss i posten nå. Har en del spørsmål angående dette. Leser at eggene skal hvile i 1-3 døgn før man legger de i rugemaskinen, har tenkt å ihvertfall la de ligge i et døgn ( vet ikke om tålmodigheten tillater mer) så står det at de skal helst ligge i ca 14 grader de døgnene dette gjelder? Har vel ikke noe sted i huset som er så kaldt akkurat nå... Er dette veldig viktig? Og så skal vi borte i to døgn i løpet av rugeperioden... Tåler eggene å ikke bli vendt i to døgn..? Har en mini brinsea eco rugemaskin og må vende eggene manuelt. Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Min erfaring er at eggene bør stå ca ett døgn på et plant underlag med den spisse enden ned. Temperaturen er for ideell klekkprosent, normalt sett kan man ha dette i kjellere eller i ventilerte uteboder på denne tiden av døgnet. Har også hentet egg fra kjøleskapet jeg for å "fylle opp" rugemaskinen, og disse har også klekket og blitt kyllinger. Her ikke helt stålkontroll på nøyaktig hvor viktig dette er, men tror nok det skal gå bra dersom du lar de stå et døgn i romtemperatur.

Anbefaler å sette på rugemaskinen et døgn i forveien, slik at temperaturen blir riktig og maskinen "varm" før eggene legges inn.  usikker på hvor viktig det er med å vende hver dag, da min maskin er helautomatisk. mange vender ikke de 3 første og 2-3 siste dagene i rugingen, jeg er en av de, og dette går veldig bra for min del. 

Håper du mottar godt innpakkede postegg. Min erfaring med slike egg er at dersom klekkprosenten blir dårlig, er dette ofte pga, dårlig innpakking/polstring, eller at eggene får hard medfart i posten. Krysser fingrene for et godt klekkeresultat, og håper du oppdaterer med "status" etter at kyllingene klekker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Veldig spent på om de kommer seg helskinnet frem ja og om jeg i det hele tatt lykkes med å klekke ut noen.. Vi får se, kjempe spennende ihvertfall! Man må uansett starte et sted:) Da skal jeg legge de med spissen ned ihvertfall i et døgn og vende de en gang den dagen vi drar, så blir det en dag uten vending og sp er vi hjem igjen. Får satse på at det går bra:) skal nok skrive masse her inne om hvordan det går, kommer nok med en del spørsmål underveis og...:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Jeg har litt erfaring med postegg, da jeg har prøvd dette tre ganger. Jeg har en bok hvor jeg noterer alt som skjer her i dvergsilke-verdenen min, hvor alle kommer fra og når de klekker og hvordan det gikk osv ;-) Kjekt. Første gangen bestilte jeg 11 egg, hvor det var bare 5 det var noe i og hvor det klekket to kyllinger...Andre gangen bestilte jeg 10 egg, av disse blei det 4 kyllinger. Så bestilte jeg 10 egg nå i våres, av dem klekket 6 egg, så det synes jeg var bra. Ingen egg har vært skadet. Jeg har prøvd og bruke rugehøne på postegg da jeg har best erfaring med klekkeresultatet da, når det har passet sånn da. Må forøvrig tilføye at jeg akkurat har klekket ut 8 kyllinger av 11 egg fra egne høner nå, så det var moro :D Beste resultatet på lenge. Men nå har jeg endelig fått en superhane også ;) Moro du også har silke da ( koseligste hønene som fins :wub:), er det dverg eller stor du har? 

Jeg orket heller ikke og vente mer enn en dag før jeg la eggene i maskina...Burde kanskje gjort det men. Og de tåler helt sikkert og ikke snus på en dag, har hendt jeg har glemt det her i farta innimellom også...iallefall den ene gangen om dagen.

Lykke til med klekking !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, silkehans skrev:

Hei :-) Jeg har litt erfaring med postegg, da jeg har prøvd dette tre ganger. Jeg har en bok hvor jeg noterer alt som skjer her i dvergsilke-verdenen min, hvor alle kommer fra og når de klekker og hvordan det gikk osv ;-) Kjekt. Første gangen bestilte jeg 11 egg, hvor det var bare 5 det var noe i og hvor det klekket to kyllinger...Andre gangen bestilte jeg 10 egg, av disse blei det 4 kyllinger. Så bestilte jeg 10 egg nå i våres, av dem klekket 6 egg, så det synes jeg var bra. Ingen egg har vært skadet. Jeg har prøvd og bruke rugehøne på postegg da jeg har best erfaring med klekkeresultatet da, når det har passet sånn da. Må forøvrig tilføye at jeg akkurat har klekket ut 8 kyllinger av 11 egg fra egne høner nå, så det var moro :D Beste resultatet på lenge. Men nå har jeg endelig fått en superhane også ;) Moro du også har silke da ( koseligste hønene som fins :wub:), er det dverg eller stor du har? 

Jeg orket heller ikke og vente mer enn en dag før jeg la eggene i maskina...Burde kanskje gjort det men. Og de tåler helt sikkert og ikke snus på en dag, har hendt jeg har glemt det her i farta innimellom også...iallefall den ene gangen om dagen.

Lykke til med klekking !

Takk:) Lurt å skrive ned sikkert ja:)Eggene kom akkurat nå! Alle var hele, men de var litt skitne... Bør jeg da vaske de? Er dette et dårlig tegn? Hååååper sånn det blir no utav dette, tar jo en del dager og da har jo mye av sommeren gått:) Har så vidt begynt på hønsehuset nå:) Mannen som snekrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid og dyppe rugeegg som kommer fra andre oppdrettere i Virkon-oppløsning før jeg legger dem i maskina. Men nå har vel ikke du høner fra før ser jeg, så da er det jo ikke så farlig. Men det er anbefalt og gjøre det uansett, da eggene kan være infisert hvis det er sykdom hos hønene fra oppdretter. Hvis de er veldig skitne ville jeg vasket dem forsiktig i lunka vann. Ikke så trivelig med møkkete egg i rugemaskina akkurat....sikkert ikke bra for kyllingene når de kommer heller. Blir spennende og se hvordan det går med eggene dine da :) Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. juli 2016 at 12.08, Islandtunet skrev:

Lønner det seg å få i egglysemaskin for mørke skall eller lyse skall? Eller funker det godt nok med en led lommelykt rett og slett?

iPhone med lommelykt app fungerer utmerket. 

Det samme gjelder hodelykt gjennom papphylsen/ restene av en dorull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å lyse eggene med iphone app😊 Mange av de hadde en svart prikk med blodårer!!🐣🐣Noen av de hadde bare en luftlomme, bør de da taes ut? Eller skal jeg vente til jeg får lyst de om noen dager..? Er bare på dag 6 nå😁 Vil det si at de med blodårer har en god sjanse, eller kan mye gå galt ennå..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar:) Har blitt litt "klokere" nå som dagene har gått og jeg har googlet og lest mye. Har 10 egg som ligger på dag 18 nå👏🏼👏🏼Jeg snudde og lyste de for siste gang nå i kveld. Ser ut til at alle er der de skal være utviklingsmessig. Ser så vidt blodårene, masse fjærlignende greier og bare mye svart. Bevegelse i nesten alle. Dette er spennende altså😁To tre stykker av de har en kjempestor luftboble oppover langs siden, og jeg vet mye kan gå galt ennå. Men nå får vi krysse fingrene og la de ligge i fred. Juhu som jeg gleder meg!!🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, silkehans skrev:

Åja...fryktelig spennende og moro! Særlig siden det er første gang da :D Bare prøv og la de ligge og greie seg selv nå videre, silker klekker gjerne på dag 19/20, så da er det ikke så lenge igjen og vente ;) Lykke til ! 

TAKK🐣Jeg klarer ikke å vente lenger🙈 Hadde aldri trodd jeg skulle bli så inni dette😁😁Men et spørsmål til, skal man ikke regne den dagen man legger eggene i maskina for dag 1? Isåfall er jo ikke dette dag 19, men dag 18😏Jeg har regnet fra dagen jeg la eggene i maskina. Håper dt er riktig! Hører ikke noen lyder da.. Innbiller meg av og til både bevegelse på egg og lyder, men det er dessverre bare innbilt😂Er det slik at eggene beveger seg før de klekker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Islandtunet skrev:

TAKK🐣Jeg klarer ikke å vente lenger🙈 Hadde aldri trodd jeg skulle bli så inni dette😁😁Men et spørsmål til, skal man ikke regne den dagen man legger eggene i maskina for dag 1? Isåfall er jo ikke dette dag 19, men dag 18😏Jeg har regnet fra dagen jeg la eggene i maskina. Håper dt er riktig! Hører ikke noen lyder da.. Innbiller meg av og til både bevegelse på egg og lyder, men det er dessverre bare innbilt😂Er det slik at eggene beveger seg før de klekker..?

Det trenger ikke være lyder før klekking. Ofte begynner det med et lite brudd i skallet. Fra dette kommer til kyllingene er ute, kan det gå 24 t eller mer... Bruddet i skallet vil kyllingen jobbe med slik at man etter hvert får en stripe der eggeskallet er ødelagt. Når stripen nærmer seg å gå rundt hele skallet, vil kyllingen presse seg ut. 

Det dom er vanskeligst i en slik prosess er å vente. Gi kyllingene tid til å jobbe seg ut selv, og til å tørke igjen etter de er klekket. Det går ofte helt fint å la kyllingene være et døgn inne i maskinen før de tas ut, slik at de tørker, og at alle kyllingene klekker. 

Du bør IKKE ÅPNE maskinen før alle kyllingene er ute, da dette fører til at luftfuktigheten "slipper ut", og egghinnen i skallene kan bli klissete og tørr. Dette kan føre til at kyllingene setter seg fast og dør inne i skallet. 

Mitt veste råd er å vente og la eggene være i fred minst 24  timer etter første klekking. Det gir best klekkeresultat. 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd:) Har lest meg opp på hva man skal og ikke skal gjøre fremover nå ja:) Men kjenner jo man blir usikker uansett. Er helt stille ennå også og ingen hull enda. Telles dagen man legger de i maskinen som dag 1? Og blir det langvarig klekking med behov for å hjelpe så kommer jeg garantert med flere spørsmål🙈😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah dette ble en tålmodighetsprøve ja🤔Det er nå hull på 8 av 10 egg👏🏼👏🏼Er ikke det veldig bra?? Men så leser jeg nå at temperaturen ved klekking ikke bør være mer enn 36.6 grader? Er så redd for at det skal gå galt nå! Får jo ikke stilt på temperaturen og tør virkelig ikke å åpne lokket🙈Skulle akkurat til å skrive at hullet på det aller første egget ikke har endret seg og at det har gått over 12 timer nå, men akkurat nå ble det ganske mye større!😍😍🐣YEAH!! Jeg har 37,8 grader i maskina... Det pipes mye der inne og noen av eggene rører seg av og til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...