Jump to content
SIlkehøns2

Ruge egg i rugemaskin for aller første gang!

Recommended Posts

Da har jeg blitt hønemor! Tre stk nydelige tasser kom i natt😊Jeg fikk litt panikk da de var helt ville inni rugemaskina og sparket rundt på de andre eggene😱To til har kommet ut nå og så ser det ut til at enda to til holder på og kommer ut. Veldig bra klekkeprosent da synes jeg👍🏼Synes det er rart at de overlever den røffe behandlingen av sine medsøsken når man ikke skal røre eggene de siste dagen. De smalt inni veggen flere ganger, rullet hit og dit, så ingen av eggene ligger slik de lå nå. Det er kun ett egg det ikke har blitt sprekk i og det har luftlommer på sidene og jeg slet litt med å se liv i det på siste lysing. Tror kanskje det er dødt..

Den 29. juli 2016 at 17.50, Odden skrev:

Gratulerer 9 av 10 er ikke dårlig. Er det sprekk eller hull i det siste egget også? 

Takk😊😊Det er ikke hull i det siste egget og det har luftsekk som går oppover begge sidene, det ligger en stor kylling inni der, men jeg ser ingen bevegelser😢Skal jeg bare la det være noen dager til? Eller bør man begynne å ta hull? Tror den er død dessverre...

Skal jeg bare slå av maskina nå?😔😒Tør ikke tanken på å åpne det siste egget.. Men det er nok ikke liv der altså. 

Vi holder forresten på ganske mye med kyllingene, men de er rimelig nervøse. Og så hakker de litt på hverandre. Er det normalt? 

Ikke mange som svarer her inne..🤔Jeg tok "flytetesten" på det siste egget i går og det fløt opp litt på siden med litt av egget over vannkanten. Men så ikke noe bevegelse.. Lyser det og ser en stor kylling som fyller det meste av egget foruten luftsekken som tar mye av egget på begge sidene. Ser ikke noe bevegelse og hører ingenting. Vanskelig å se om den har hakket gjennom til luftsekken, kan såvidt skimte et nebb men.. Skal jeg gjøre noe mer? Ta hull? Kaste det? Fortsatt ha det i maskina? Kyllingene er vanskelig å få tamme, det virker som om de blir mer og mer redd oss🙈

4 timer siden, Islandtunet skrev:

Ikke mange som svarer her inne..🤔Jeg tok "flytetesten" på det siste egget i går og det fløt opp litt på siden med litt av egget over vannkanten. Men så ikke noe bevegelse.. Lyser det og ser en stor kylling som fyller det meste av egget foruten luftsekken som tar mye av egget på begge sidene. Ser ikke noe bevegelse og hører ingenting. Vanskelig å se om den har hakket gjennom til luftsekken, kan såvidt skimte et nebb men.. Skal jeg gjøre noe mer? Ta hull? Kaste det? Fortsatt ha det i maskina? Kyllingene er vanskelig å få tamme, det virker som om de blir mer og mer redd oss🙈

ikke noe skummelt å åpne egg dom ikke klekker, bruk en nøkkel eller noe annet egnet og lakk et lite hull i enden der luftlommer er. 

ellers hakket kyllinger stort sett på alt, så litt "plukking på hverandre" er ok, men de bør ikke være hakking som fører til sår eller lignende...

gi de noe sand og brødbiter, så hakker de kanskje heller på dette...

vedr at kyllingene et redde, så et dette normalt. Des mer tid dere bruker på de, des tammere blir de...

Det er ikke så mye liv på dette forumet lenger nei...:unsure: litt kjedelig hvis det er noe man gjerne vil ha svar på med en gang... Så moro med så mange kyllinger da! Det var bra klekkeprosent ja :D Når det siste egget ikke har klekt så lenge etter de andre er det nok dødt. Jeg lar egg som ikke klekker ligge en dag lenger, men så kaster jeg de. Uten og åpne...det orker jeg ikke :wacko: Og hva er vitsen med det egentlig? Man må bare regne med at ikke alle klekker, det er helt vanlig. Gi kyllingene hardkokt egg som du moser, det elsker de, og da forbinder de god mat med menneskene og kommer snart løpende når dere kommer :) Lykke til med gjengen ! Hvilke farger fikk du?  

Den 1. august 2016 at 18.13, silkehans skrev:

Det er ikke så mye liv på dette forumet lenger nei...:unsure: litt kjedelig hvis det er noe man gjerne vil ha svar på med en gang... Så moro med så mange kyllinger da! Det var bra klekkeprosent ja :D Når det siste egget ikke har klekt så lenge etter de andre er det nok dødt. Jeg lar egg som ikke klekker ligge en dag lenger, men så kaster jeg de. Uten og åpne...det orker jeg ikke :wacko: Og hva er vitsen med det egentlig? Man må bare regne med at ikke alle klekker, det er helt vanlig. Gi kyllingene hardkokt egg som du moser, det elsker de, og da forbinder de god mat med menneskene og kommer snart løpende når dere kommer :) Lykke til med gjengen ! Hvilke farger fikk du?  

Takk for svar og råd😊

OMG jeg åpnet det siste egget nå, følte at jeg måtte se hva som var ståa der inne. Der lå det en helt ferdig kylling jo! Så nå ble jeg kvalm😳Lurer på om det var jeg som tok livet av den, men det er jo dag 25 i dag og jeg tok et lite hull i egget i går, men det har ikke vært en lyd eller rørelse i egget siden like før siste lysinga. Jeg hadde satt et spørsmålstegn på akkurat dette egget da jeg ikke så tegn til liv da jeg lyste alle den siste dagen. Men det luktet ikke veldig ekkelt av det da, så kan ikke være så lenge siden den døde..? Og ikke var det mye igjen av den lille røde posen heller. Jeg kjøpte rugeegg av hvite dverg silkehøns, mange av de er ganske så grålig i fargen så er spent på om de blir hvite:) Ser at noen av de har diare nå, er det vanlig? Hjelpe meg som de bæsjer...

Det hadde nok luktet endel hvis det hadde vært dødt lenge. Men det er en av grunnene til at jeg aldri åpner de....:o Jeg har også fått grå kyllinger av hvit silke, de blir hvite etterhvert, hvis de ikke er mørk grå da. Ellers tror jeg kanskje at de som er ekte hvit silke er gule som små...Det er erfaringen jeg har iallefall, men kanskje det er feil....Sliter med og få tak i rugeegg av ekte DVERG, hvit, så er litt spent på og høre hvordan dine blir som store. Hvis du vil holde meg oppdatert da :huh: Hvor kjøpte du disse eggene? Fra en i Lyngdal? Så på finn at de solgte rugeegg av hvit dvergsilke, men er blitt så skeptisk til om de blir så små som de skal være....

1 time siden, silkehans skrev:

Det hadde nok luktet endel hvis det hadde vært dødt lenge. Men det er en av grunnene til at jeg aldri åpner de....:o Jeg har også fått grå kyllinger av hvit silke, de blir hvite etterhvert, hvis de ikke er mørk grå da. Ellers tror jeg kanskje at de som er ekte hvit silke er gule som små...Det er erfaringen jeg har iallefall, men kanskje det er feil....Sliter med og få tak i rugeegg av ekte DVERG, hvit, så er litt spent på og høre hvordan dine blir som store. Hvis du vil holde meg oppdatert da :huh: Hvor kjøpte du disse eggene? Fra en i Lyngdal? Så på finn at de solgte rugeegg av hvit dvergsilke, men er blitt så skeptisk til om de blir så små som de skal være....

Skal holde deg oppdatert ja😊Jeg kjøpte de av en Karl og Laila, mener de var fra Lyngdal kanskje ja. De er ikke veldig grå nei, lyse alle sammen, men jeg vet jo ikke hvordan de skal se ut:) Håper de er ekte hvit dverg silke da. Eggene var veldig små og det er kyllingene også så de er iallefall dverg, det må de være. Har også svarte bein, noen litt lysere farger på beina, men fortsatt litt sånn mørkaktig. Ser de begynner å få den søte "hårmanken" allerede😁Ser nyklipte ut😄 De er supersøte og jeg føler meg litt stolt som fikk til 9 av 10 stk. (Må ha vært "gode" egg da, bra befruktet!)Har lest og lest og vært veldig nøye med å gjøre alt riktig underveis, var redd det ikke skulle bli en eneste en, så det er nesten litt rart å se hele gjengen, de er litt uvirkelig🐣

10 timer siden, Islandtunet skrev:

Skal holde deg oppdatert ja😊Jeg kjøpte de av en Karl og Laila, mener de var fra Lyngdal kanskje ja. De er ikke veldig grå nei, lyse alle sammen, men jeg vet jo ikke hvordan de skal se ut:) Håper de er ekte hvit dverg silke da. Eggene var veldig små og det er kyllingene også så de er iallefall dverg, det må de være. Har også svarte bein, noen litt lysere farger på beina, men fortsatt litt sånn mørkaktig. Ser de begynner å få den søte "hårmanken" allerede😁Ser nyklipte ut😄 De er supersøte og jeg føler meg litt stolt som fikk til 9 av 10 stk. (Må ha vært "gode" egg da, bra befruktet!)Har lest og lest og vært veldig nøye med å gjøre alt riktig underveis, var redd det ikke skulle bli en eneste en, så det er nesten litt rart å se hele gjengen, de er litt uvirkelig🐣

Ja da er det dem, jeg vurderte også og kjøpe fra dem. Kjøpte av en annen ( nevner ikke navn her...) som hadde garantert dvergsilke, men dengang ei...De to hvite hønene jeg fikk av 6 egg er de største silkene jeg har hatt noen gang...og da blir jeg litt skeptisk til og kjøpe flere uten og ha sett foreldrefuglene først. Kommer likevel til og beholde dem tror jeg, kanskje...for eggenes skyld. De legger jo litt større egg enn de andre småtassene jeg har her ;) Men ni av ti egg som klekte var jo superbra da, og så første gang og greier :D Moro. Silkekyllinger er såååå skjønne, og de er det lenge også, siden de får ordentlige fjær bare på vingene og i halen.

12 timer siden, silkehans skrev:

Ja da er det dem, jeg vurderte også og kjøpe fra dem. Kjøpte av en annen ( nevner ikke navn her...) som hadde garantert dvergsilke, men dengang ei...De to hvite hønene jeg fikk av 6 egg er de største silkene jeg har hatt noen gang...og da blir jeg litt skeptisk til og kjøpe flere uten og ha sett foreldrefuglene først. Kommer likevel til og beholde dem tror jeg, kanskje...for eggenes skyld. De legger jo litt større egg enn de andre småtassene jeg har her ;) Men ni av ti egg som klekte var jo superbra da, og så første gang og greier :D Moro. Silkekyllinger er såååå skjønne, og de er det lenge også, siden de får ordentlige fjær bare på vingene og i halen.

Kjedelig å ikke få det man har bestilt da😏 Går det an å legge ut bilder her? Slik at du kan se kyllingene? Det er en (eller flere) som har skikkelig diare altså, kan det være koksidose? Er det vanlig at kyllinger har diare av og til eller er det alltid et sykdomstegn..? Har gitt de tørket gressløk nå, og alle virker friske og raske ellers. Spiser og drikker.

Det går an og legge ut bilder her ja, har gjort det en gang selv,men det er lenge siden...så ikke spør meg hvordan du gjør det ...:unsure: Men uansett er det ikke lett og se om de blir ekte dverger nå som de er så små, det er først når de blir litt større man kan se det. Hm, diare hos kyllinger har jeg ikke noe greie på dessverre, eller heldigvis...har aldri hatt det her selv. Gressløk skal visst være bra, håper det går over igjen av seg selv snart da!

Jeg har klekket to runder med dvergsilke i maskin. Første gangen kom det to hvite og to svarte, men bare en av hver farge levde opp. Den hvite vet jeg ikke hvorfor døde, men den svarte var kroket i halsen og med "spayed legs" (er det slik det skrives tro). Den døde etter bare tre dager. Tror det var ganske innavla kyllinger, for de kom fra en plass hvor de hadde hatt den samme flokken i mange år. Den hvite var lysegul da den klekket, den sorte var nesten sort. Alle hadde benfarge slik du beskriver dem Islandstunet. Senere klekket jeg ut to viltfargede og de var grå-/brunspettede da de var små. I dag har jeg ingen igjen. Den siste, den sorte fra første kull, døde i fjor sommer hele 13 år gammel. De andre ble mellom 6 og 9 år.

Oi, 13 år!!! så flott at de kan leve så lenge da ^_^ Er jo veldig glad i disse silkene mine. Ja det er nok litt innavl her og der, iallefall når man har ekte raser. Du skal vel ha nye silker vel? :D Kommer alltid til og ha det jeg iallefall. Idag la en av dem som liksom skulle være dverg sitt første egg, ca 20 uker gammel :)

Da flyttet mine 9 små ut i sitt flotte hønsehus i kveld😊Litt godt å få de ut fra badet og litt utrygt. Selvsagt måtte det være en som nå virker dårlig akkurat når vi skal reise ifra de i helga🙄 Jeg skrev tidligere at jeg var bekymret da det er mye diare på flere av de, det har de fortsatt, men nå har de jo blitt 4 uker gamle, så det kan vel ikke være koksidose da? Den jeg er bekymret for er veldig slapp, blåser seg opp hele tiden og skjelver litt. Den sitter nå bare for seg selv med øynene lukket.. Og så har jeg en som driver og surrer med hodet rundt og rundt, ser ut som et slags anfall? Men ellers virker de i veldig god form alle unntatt den slappe. Litt usikker på om den lever når vi kommer hjem på søndag, og om den isåfall har noe smittsomt og burde vært tatt ut. Er så mye å lure på som nybegynner! Kule dyr er de iallefall, synes det er kjempe morsomt😊 Virker som de stortrivdes i det nye huset sitt, stor plass og masse spennende å holde på med:)