Jump to content
Sign in to follow this  
Laura

Rugeegg

Recommended Posts

Kan jeg bruke egg ifra høner som nettopp har startet å verpe som rugeegg? 

Har 3 Kobber Maraner som jeg lurer kjønnet på. De er 18 uker gamle og 2 av de har litt rød kam og fått hakelapper. Den 3 har ingen kam nesten eller hakelapper. Hvem, hva hvor? 😀Har en like gammel Jærhane som gale i ett og som viste sine tegn til å være hane for lenge siden 😀Er Maranene treigere? 

Trolig har du 2 haner og 1 høne på maran. Min erfaring er at høner skjelden har farge på kammen eller hakelapper. Ang galing så er det ofte sjefen som galer, de andre kan være stille til du fjærner sjefshanen, for så å begynne å gale nå denne tas vekk. Har hørt om de med en flokk med haner, med bare en som galer. Når de kvitter seg med den begynner neste på rangstigen å gale. Osv. 

Ellers tror jeg det kan være individuelle forskjeller på haner, uavhengig av raser ...

8 minutter siden, Odden skrev:

Trolig har du 2 haner og 1 høne på maran. Min erfaring er at høner skjelden har farge på kammen eller hakelapper. Ang galing så er det ofte sjefen som galer, de andre kan være stille til du fjærner sjefshanen, for så å begynne å gale nå denne tas vekk. Har hørt om de med en flokk med haner, med bare en som galer. Når de kvitter seg med den begynner neste på rangstigen å gale. Osv. 

Ellers tror jeg det kan være individuelle forskjeller på haner, uavhengig av raser ...

Tusen takk for svar ☺Var greit å få dette bekreftet siden mistanken om at de 2 er haner har vært en stund ☺Men har du erfaring om kyllingegg kan brukes som rugeegg hvis de er befruktet? 

Tror det går fint, men ideelt sett bør eggene oppnå ideell vekt før du ruger de ut. Ferske høner legger ofte små egg, størrelsen kommer seg etter hvert, men legger du egg fra "ferske" høner i maskinen kan dette gi "små" eller i allefall mindre kyllinger enn hva som er ideelt for rasen. 

Test eggene på en kjøkkenvekt, ideell eggvektfinner du ved å søke på nettet eller se i fjærfestandarden.