Oksvold Posted July 18, 2016 Report Posted July 18, 2016 Hei Vi har begynt å tenke tanken på å skaffe oss dverg silkehøns og evt hane om det er anbefalt. Har kun hatt katt og kanin før, så høne er noe nytt for oss, og har en del spm rundt dette. 1. hvor mange høner bør man ha minimum? 2. må han ha hane? 3. kan de gå fritt ute da vi er hjemme? eller vil de da rømme hjemmefra? 4. bør de stå inne på vinteren, eller er det nok med et tett bur med varmelampe? 5. kan de være i samme bur som en kanin? 6. hva slags stell utenom mat og rent bur trenger de? Noen som vet om noen oppdrettere her i Nord-Trøndelag? Tusen takk til deg som tar deg tid til å svare på noen av mine spm MVH Quote
silkehans Posted July 23, 2016 Report Posted July 23, 2016 Hei! Dvergsilkehøns er er en nydelig hønserase på mange måter Spm 1: Det er vel ikke noen nedre grense for hvor få høner man kan ha,men flere enn en iallefall 2: Man må ikke ha hane, men får du deg silkehøns kommer de garantert til og ruge etterhvert, og da er det jo litt trasig og la de ligge på ubefruktede egg, eller måtte avklukke dem ( noe som ikke er lett heller...) 3: Silker holder seg til husene der de bor Da er det verre med løse bikkjer (som har tatt en høne her), hønshauk ( som tok ei høne selv om jeg var like i nærheten) og mink..(som tok den ene hanen vår idag.....) Mange farer for ei forsvarsløs høne! 4: Du bør nok ha et hus til dem, fuktighet er ikke bra for høns, og i et bur blir det jo fort fuktig og vått når det regner. Men du trenger ikke isolere huset hvis du har en varmelampe til dem. 5: Jeg hadde kanin sammen med høner en gang, og det gikk fint, men da hadde de et ganske stort hus. Silkene her hakker etter kaninene hvis de kommer hoppende bort til dem, så jeg ville ikke hatt dem sammen nå som jeg har mindre binger iallefall. Men har du en stor innhegning med et par kasser i vil det nok gå fint! 6: Høns er lettstelte dyr, så de trenger ikke så mye mer enn mat, vann og reint underlag. Kan være lurt og kjøpe Stalosan og ha det i strøet, det motvirker utøy. Kjøpes på FK. Ellers gi de litt mais, korn, ris/spaghetti-rester og oppbløtt brød innimellom,da blir de glade Lykke til ! Quote
Recommended Posts