Jump to content
Sign in to follow this  
August

Egg på badet

Recommended Posts

Hei! Jeg har fått 4 egg fra noen venner og lurer på hvordan jeg best mulig kan sikre at alle sammen kommer ut i god behold. Jeg har stelt og passet på høner litt før, men det er alt. Eggene ligger på badet, i en temperatur av 38,8 °C inne hos seg. De har verken varmelampe eller inkubator, men en varmeflaske liggende over seg. Jeg fikk eggene der i forgårs og flyttet de til endelig plass på kvelden igår. Jeg trenger all hjelp jeg kan få!

Har du tenkt å ruge ut egg på badegulvet?

Har hørt om folk som har forsøkt dette før, men har ikke hørt noe om at noen faktisk har klart det...

Har du heller vurdert å kjøpe deg en rugemaskin? 

Ville sjekket finn.no, nå på sensommer/høst er det kanskje mulig du finner en god brukt maskin til en hyggelig pris?

Vet at det er en på forumet som har klart å få til utvikling ved å legge eggene på toppen under varmtvannsberederen, men er usikker på om det virkelig klekket noen kyllinger ut av forsøket. 

Om du ønsker kyllinger, ville jeg absolutt insistert i en rugemaskin, kjøpe kyllinger, eller kjøpe et par høner med god rugelyst feks Dverg Kochiner.

Om du skulle få det til, er det fint om du oppdaterer her på forumet slik at andre som eventuelt ønsker å prøve, kan se hva som funker/ikke funker.

Lykke til!

Søkte på finn ja. Men fant ikke noe aktuelt. Men det med varmtvannsberederen var en god ide! Har hørt at jeg skal vende eggene, hvor ofte? Og når (er på dag 3 regnet med dagen jeg la inn eggene) skal jeg begynne å vende de?

Jeg har automatisk vender fra dag 3, tror de som vender manuelt snur de et halvt kast 2 ganger for dagen? et tips kan være å tegne et kryss på en side av egget og en sirkel på andre siden, da har du kontroll på hvilke egg som er snudd og ikke til en hver tid. 

Ville tenkt meg omm og sikret meg mot sprukne egg og andre forurensninger ned i varmtvannsberederen...

Lykke til!