Gå til innhold
Lapping1

Trenger litt generell info! :-)

Recommended Posts

Har tre moskusender på 4 mnd gående på tunet. Om natta er de inne i buret sitt i fjøset (de legger seg selv der inne kl. 19:00 hver kveld) 

jeg har noen spørsmål jeg ikke finner svar på, å håper at noen av dere kanskje kan hjelpe meg? :) 

1. Har moskusendene nattsyn? Trenger de å ha ett lys på om natta? 

2. De er jo veldig sosiale. Trenger de en radio om natta slik at de har litt selskap? 

3. Hvor kaldt kan de ha det? Er de avhengig av varmelampe? 

4. Hvordan skal avførings deres være? Endene mine har veeldig blaut avføring, å da tenker jeg at jeg gjør noe feil i forhold til mat. De får to kopper kraftfor om dagen, å de går å gresser fra 10:00 - 19:00. Hva gjør jeg galt? 

5. Når vinteren kommer, kan de gå ute på snøen?

Håper noen kan hjelpe meg med litt info slik at jeg kan ta best mulig vare på endene mine :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.Nei, de trenger ikke lys om natten. Vi har hatt moskusender i ti år. Går ut og inn som de vil, trekker inn i hus om natten helt av seg selv. Har aldri hatt lys, trives godt ser det ut som. 

2. De har nok med hverandre. Om natten skal de hvile i fred og ro 😃

3. Kaldt, ned til minus 10 grader hos oss uten problemer, uten varmelampe. På barfrost. Pass på at de har det tørt inne, vi bruker spon.

4. Avføringen er bløt da avføring og urin kommer ut sammen. Våre er veldig glad i brød og middagsrester som vi bløter i vann før vi gir dem, da kan du gi mindre kraftfôr. Mindre tilleggsfor om sommeren enn om vinteren.

5. Ja, de går ut i snø. Bare pass på at de har isfritt vann.

tror de har det supert hos deg! 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Esile skrev:

1.Nei, de trenger ikke lys om natten. Vi har hatt moskusender i ti år. Går ut og inn som de vil, trekker inn i hus om natten helt av seg selv. Har aldri hatt lys, trives godt ser det ut som. 

2. De har nok med hverandre. Om natten skal de hvile i fred og ro 😃

3. Kaldt, ned til minus 10 grader hos oss uten problemer, uten varmelampe. På barfrost. Pass på at de har det tørt inne, vi bruker spon.

4. Avføringen er bløt da avføring og urin kommer ut sammen. Våre er veldig glad i brød og middagsrester som vi bløter i vann før vi gir dem, da kan du gi mindre kraftfôr. Mindre tilleggsfor om sommeren enn om vinteren.

5. Ja, de går ut i snø. Bare pass på at de har isfritt vann.

tror de har det supert hos deg! 👍

Tusen takk for svar! 😃 Det var nyttig info du kom med, flotte greier 😊 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå