Gå til innhold

Hakking på nye høner


Aske55

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to lohman brown høner og fikk forrige uke to lys sussex. Satte dem inn i hønsehuset i skumringen, etter at de to lohman hadde gått til ro. Morgenen etter lot jeg de være adskilt, men slik at de kunne se hverandre. Så slapp jeg dem sammen i luftegården. Til å begynne med gikk det fint, men så gikk den ene lohman "til angrep" og hakket iherdig på de nye hønene. Så har dette fortsatt dessverre. Jeg har prøvd å avlede med snacks (mais og korn) men de tar seg bare en pause i spisingen for å hakke og plage før de spiser videre igjen. Noen ganger samrbeider de to slik at den ene sperrer døra inn til hønsehuset mens den andre jager og hakker. Nå har dette vart i 5 dager. Er det noe håp om at denne oppførselen vil avta? Jeg lurer på om jeg blir nødt til å kvitte meg med de to sussex dessverre. 

Har noen tips eller erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Min erfaring er at det kan gå noen dager før det blir ro i flokken etter innsett av nye dyr. Her kan det være et tips å sette opp skråstilte bord langs vegger inne og langs gjerde ute, slik at de nye hønene kan gjemme seg vekk litt av og til. 
Flere for og vann automater er også en fordel.
du skriver ikke noe om alder på de nye hønene, men det blir ofte anbefalt at de er minst 10 uker, for å tåle den harde veien inn i hønenes rangstige.

Jeg ville gitt de et par uker, og fulgt nøye med så ingen får betydelige skader. men tar du de ut under veis, begynner alt fra starten igjen dersom du setter de tilbake. 

Et alternativ kan være å skaffe seg en hane, da vil denne oppta "sjefsrollen" og kunne megle litt mellom hønene når de krangler, men det er ikke alle som bor slik til at de kan ha hane...

Håper det ordner seg, å går seg til med tiden. 

Lykke til!
 

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Odden skrev:

Min erfaring er at det kan gå noen dager før det blir ro i flokken etter innsett av nye dyr. Her kan det være et tips å sette opp skråstilte bord langs vegger inne og langs gjerde ute, slik at de nye hønene kan gjemme seg vekk litt av og til. 
Flere for og vann automater er også en fordel.
du skriver ikke noe om alder på de nye hønene, men det blir ofte anbefalt at de er minst 10 uker, for å tåle den harde veien inn i hønenes rangstige.

Jeg ville gitt de et par uker, og fulgt nøye med så ingen får betydelige skader. men tar du de ut under veis, begynner alt fra starten igjen dersom du setter de tilbake. 

Et alternativ kan være å skaffe seg en hane, da vil denne oppta "sjefsrollen" og kunne megle litt mellom hønene når de krangler, men det er ikke alle som bor slik til at de kan ha hane...

Håper det ordner seg, å går seg til med tiden. 

Lykke til!
 

hei, tusentakk for svar og gode råd. De nye hønene er 18 uker og faktisk i dag har det gått litt bedre. Jeg er nå optimistisk at det skal gå fint ila en ukes tid:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...