Gå til innhold

Valg av høns?


Kvamsvågen

Anbefalte innlegg

Bor på ett småbruk rett nord for Bergen og har nå laget ett flott hønsehus jeg tenkte vi skal få oss noen høns i. Hønseholdet blir hovedsakelig for barna sin skyld (kjekt med fugler/dyr på gården for barna sin del), men gjør heller ingenting å få litt eggproduksjon med på kjøpet ;) 

Er derfor på jakt etter fine/flotte høner som er barnevennlige og rolige. Etter mye innhenting av kunnskap har jeg falt ned på Lohman- eller dverg Kochin høns. Begge disse to rasene skal vistnok være rolige og gode høns å ha med tanke på barna som skal ha de litt som "kjæledyr". Av disse to typene blir det mest sannsynlig Lohman høns. Hørte dverg kochin kan bli noe eiesyk over eggende de ruger på. Hadde også en samtale med mattilsynet. De anbefalte meg på det sterkeste å få høns fra en sertifisert oppdretter som medfører mindre sjanse for sykdommer etc. Kan få Lohman høns fra en sertifisert oppdretter nå som ikke bor langt unna oss. I tillegg er Lohman eggene store.

Hva mener og synes dere? Har vi tatt det riktige valget av hønsetype mtp kriteriene; barnevennlige/rolige høns som produserer store egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg Har selv et par Lohman høner, disse er gode egg leggere, og det er litt stas å få tak i store brune egg, da de ikke er så vanlige i butikken lengre...
Min oppfatning av rasen er at denne er relativt grei, fungerer i flokken, og heller ikke veldig redd for barna. 

En annen rase du kan vurdere er Australorps, disse er betydelig større enn Lohman, og egner seg svært godt for barn, robuste, og kanskje litt lettere å holde innenfor gjerder etc, grunnet veketen som begrenser flaksingen og flygeegenskapene en del. 

Alternativt kan du vurdere å skaffe deg flere typer, da barn synes det er stas å finne egg med forskjellige farger/størrelser. Det som da er viktig er at dyrene er voksne når de settes sammen, eller at kyllinger som settes sammen er ca like gamle. På denne måten hindrer man at dyr blir tøft behandlet. Videre er det en fordel å ha raser som er ca like store, av samme grunn. 

En annen vurdering du kan gjøre er å kjøpe blandingshøns, fordelen med dette er at barna klarer å skille individene, da de ikke er identiske slik som ofte rasehøns er. Litt lettere for barna å sette navn på, få en favoritthøne etc. når man klarer å skille dem...

Kjøper du rugeegg, som desinfiseres, er det liten fare for sykdommer og utøy, ellers ville jeg kjøpt kyllinger. 
Voksne dyr bør eventuelt oppbevares noen uker i "isolat" der man undersøker de for lus, midd, lopper etc, samt tegn til sykdommer, før man slipper de inn i flokken.

Store oppdrettere kan ha vaksinert dyrene sine, og dette kan i mange tilfeller være en fordel. Mindre oppdrettere/private, kan i motsetning drive så lite at smittepresset ikke er så stort, og på denne måten kan færre dyr bety mindre risiko for sykdom.

Håper du finner noen som passer for deg!

Høns er en fin hobby, Lykke til!

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...