Gå til innhold

Varme og kyllinger?


Imse

Anbefalte innlegg

Flere år siden jeg var her sist. Jeg har visst det med å fornye når flokken plutselig består av en hane og et par høner... 

Vi har ikke så mye erfaring med kyllinger uten mor. De gangene vi har kjøpt kyllinger har det vært på sommeren. Nå er det oktober og det er en drøy uke siden vi fikk kyllinger. De er 5 uker nå, 6 lohnan. De har varmelampe og temperaturen varierer, men ikke under 10 grader, trekkfritt rom i fjøset. Men det er jo ikke veldig varmt i selve rommet. Det er jo et gammelt fjøs, vi hadde hester der før og har delt av et rom hvor en vegg er den gamle murveggen, to er isolerte veggger med isolerglass i( for å kunne kikke inn og få enda mere dagslys enn det ene vinduet) og en vegg var ioslert fra før. Gulvet består av betong med isopor og plater oppå. Nå som det er rundt 0 grader er det 7 -9 grader der. Det er ei kasse til kyllingene(nettingfront) og hanen og to høner går i resten(total 7-8 m2).

 

Så da er spørsmålet, det blir jo bare kaldere ute. Men kyllingene vokser og de har varmelampa over seg og kan fly opp på en liten vagle for å komme enda nærmere. Hvor varmt skal de ha det, og når skal vi avvenne varmen? Nå har vi jo flytta hønserommet ut i selve fjøset fra det gamle hønsehuset som var på nordsiden av fjøset og enda kaldere og dårligere isolert fordi det var for kaldt, vi har hatt to haner de siste 14 årene som har forfrosset kammen:(  Men vi er ikke vandt til kyllinger på denne tiden av året. Og jeg er ikke så sikker på at det holder seg på plusssiden i hele rommet når det blir noen minus. Vi bort øst i hedmark, så vi har kalde nok vintre.

 

Når jeg holder de kjennes de gode og varme, og når de hopper opp i handa mi er de gode og varme på føttene. Synes dere det høres ok ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei

Om kyllingene er 5 uker gamle, nærmer de seg vel alder for at fjærdrakten er ferdig utviklet. Slik jeg da har forstått det er det ikke så nøye med temperaturen da, men det er viktig å begrense trekken. Har du varmelampen stående på, og trekkfritt rom kan de jo gå inn under denne og varme seg ved behov. Jeg ville bare fulgt med å sett hvordan det går. Sitter de i en klynge under varmelampen, er det i det kaldeste laget, men så lenge de går rundt normalt, vil jeg tro at det vil gå helt fint.

Vanskelig å gi noen eksakte svar, men stikkordet her er nok bare å følge med. Kan jo være fint å la varmelampen stå på i rommet gjennom vinteren, så kan det hende at du slipper forfryste kammer i år?
 

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det har gått greit med hanefar(gatemiks, kan være hva som helst, ser ut som alt mellom brun italiener og new hampshire) i de 4 årene vi har hatt ham. Men to hvite italienere har forfryst kammen(men det var to ekstrem vintre hvor vannet inn til huset frøs og alt mulig). Nå ser vi at det kanskje en en hane eller tre blandt kyllingene, temmelig usikker enda, men tiden vil vise om de legger egg eller galer og havner i fryseren.. Og disse lohmannnene får stor kam, også hønene. 

Så da satser vi på at mindre og bedre isolert hønsehus og varmelampe på er nok( den har stått på hver vinter de siste årene). 

Kyllingene er veldig aktive, de spretter rundt opp og ned av vagla og søler fòr som bare kyllinger kan. Og hver gang jeg går inn tror de at de skal få mere.. Første gang jeg tror jeg har lykkes å få kyllinger som hopper opp i handa, enda de var 4 uker da vi fikk de. Vi har brukt mye tid sittende på gulvet og håndmatet de, og nå kommer de fleste opp i handa.

 

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk koselig ja. Håper de blir så tamme og sosiale de sier Lohmann blir om en har de fra kyllingstadiet.  Jeg kjøpte lohmann bare fordi det var noen i nærheten(oktober er jo ikke helt måneden å kjøpe kyllinger i, det var jo vinter allerede for to uker siden da vi kjøpte de) og det er en rase som legger bra med egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joooooda, jeg selger kyllinger fortsatt jeg ;) Man må jo tenke framover vet du! Og det er heldig for meg da, at folk vil ha kyllinger på denne tida av året også, siden silkene mine ikke har tenkt og ta rugepause selv om det er aldri så kaldt og mørkt ute....^_^ Så de får lov til og ruge ivei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, det ante jeg ikke. Da jeg har kjøpt av andre som selger kyllinger(i litt større kvanta), så selger de ikke når det er kaldt ute.  Jeg synes det høres skummelt ut å frakte kyllinger i 10-20 kuldegrader.. En bil blir jo fort kald. Det gikk fint da vi hentet, men det var strake veien en halvtime hjem og full varme på i bilen.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ble postet før jeg ble feridg med å skrive. Det jeg mente var at vedkommende jeg har kjøpt kyllinger av før ikke selger om det ikke er vår eller sommer og varm, hun påsto kyllingene kom til å dø på veienga trekk, men dama var litt spesiell.

 

nå er det 2.5-5 grader i hønsehuset, men det er 10-15 minus nå(full vinter her). Kyllingene ligger under varmelampa når de sover, ellers spretter de rundt. Så da er det vel ok. De er vel 6 uker må og fult befjæret. Og det er ingen tvil, det er 3 haner og 3 høner. Jaja, blir mat i fryseren til påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ruger ikke ut i maskin på denne tida av året da, det gjør jeg ikke. Syns det blir i kaldeste laget ja. Og så er det egentlig godt med en pause fra ruginga også, er jo litt og passe på både under og etter klekking....  Men hønene få ruge ut sjøl, og da selger jeg ikke kyllingene før de er ca 7 uker + gamle, da trenger de jo ikke varme lenger. 

Jeg vet ikke hvor mye kyllinger tåler av trekk og sånt i bil, men de er jo litt skjøre til og begynne med, så kanskje den spesielle dama hadde rett....;) 

Tre haner blei vel i meste laget ja..... :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...