Jump to content
Sign in to follow this  
Imse

Vaktler og vinter?

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken på å prøve oss på vaktler ( ikke oppstart nå i vinter). Vi  har et fjøs av 50 talls størrelse og standard, er det 20 blå ute er det etter noen dager like kaldt inne når det ikke er oppvarmet.  Et lags vinduer (her kan vi lett sette inn varevinduer med litt innsats ). Hønsehuset er et rom vi har bygd i fjøset, isolert med isopor på gulvet  (det er kaldt, med to hester på stallen frøs møkka fast på kalde dager) og rockwol i veggene.  Her om dagen måtte varmeplata kobes inn da vannet frøs der inne. Da var det vel 18 blå ute. Og vannet frøs i det isolerte rommet med varmelampa på hos kyllingene.

Hva tåler vaktler?  Resten av fjøset er jo ikke bedre isolert.. Ikke trekkfullt, men for vekk kaldt. En må liksom ha en del dyr for å holde plussgrader hele vinteren..  selve fjøset er vel et rom på ca 60 kvm, hvorav hønsehus og kaninhus er 12kvm. Altså stort og kaldt rom. Jeg har ikke ambisjoner om mange vaktler, i hvertfall ikke i starten. 

Bør jeg dele av og isolere et rom burene kan stå i eller tåler de kulde nå de er voksne? 

Vaktler tåler minus 20 grader helt greit. De er veldig hardføre, kan fint være i et utebur med snø på vinteren. Vel og merke når de er voksne. Kyllinger må ha varme som andre kyllinger.

Men de trives greit inne på vinteren?  Å ha dyr ute i bur med en meter snø eller mere er tungvint.. Vi har nok snø å måke som det er. Legger de egg når det er kaldt? Eller er de som hønene som holder igjen når det er kaldt? 

Jo, det gjør de nok. Jeg tenkte på et utebur med tak over i så fall. :) Det er en fordel med tak over utebur uansett, slipper mye fuktig bakke på sommeren også. Fukt innbyr til utbrudd av utøy og sykdommer.