Jump to content

utrydningstruede raser i fh.t. mattilsynets skjema - ønsker å vite mere

Recommended Posts

Hei!

Ble på NRFF sine hjemmesider oppmerksom på at det er innført krav om registrering av hobbyførfje pga. fugleinfluensaen, og ordnet dette opp på mattilsynet sine sider. Ble overrasket av innholdet når jeg i et av de siste sidene på utfyllingsskjemaet fant en liste over utryddningstruede raser - deriblant Lys Sussex, New Hampshire, Plymouth Rock, Wyandotte m.fl. (husker ikke alle). Var ikke klar over at det er så mange truede raser og prøvde søke mer info, men fant veldig lite. Noe på genressurssenteret sin side. Men... er disse rasene trua innen landegrensene i Norge, eller på verdensbasis? Finnes det en liste over dette m. info et sted?

Tja, høres litt merkelig ut at disse er truet av utryddelse, de er relativt vanlige i hos oppdretter av hobbyhøns/prydhøns. Men det menes kanskje kommersielt hønsehold? Blant annet så ble Plymouth Rock brukt her i Norge som egglegger i kommersielt hønsehold. Det er det for lenge siden slutt på. Men den er da ikke uvanlig hverken her til lands eller utenlands hos oppdretter av prydhøns.

Undertegnede kjenner ikke til noen annen oversikt på dette enn denne i USA: https://livestockconservancy.org/index.php/heritage/internal/conservation-priority-list

Takker for interessant link.

Noen av rasene finnes jo under "watch og recovering". Men tror kanskje mattilsynet sin liste gjelder Norske stammer. Fint å høre at det ikke står så dårlig til med disse:) men pussig med et slikt skjema uten forklaring/henvisning videre. Får spørre MT. :) 

Jeg fant skjemaet online hos Mattilsynet etter en del leting. Delen som omfatter de "utrydningstruede" er lagt inn her som et bilde. Må fremdeles si jeg er noe forundret over denne listen. Med ett unntak, norsk kvit gås var faktisk i ferd med å forsvinne når noen entusiaster tok grep. Nå er de sikret gjennom et bevaringsprogram. Det samme gjelder for jærhøns og smålensgås. De andre artene er jo ikke norske arter.mattilsynet-utrydningstruet.png

• 1 month later...

Ja, har også sett att flere er på Genbanken, men ikke alle. Der kan jeg ikke huske det står noe om "utrydningstruede". Hvorfor, eller hvorfor er de da på lista? Og hva med Islandshøns - trodde de kanskje lå tynnere an enn flere på lista til M.T.

Har ikke kommet meg for å spørre M.T. enda... 

Men da har jeg som er ganske nybegynner klart å spørre om noe dere med store kunnskaper om tamfugler ikke veit svaret på. :))

Kanskje det har noe med tilskuddsordninger innen landbruk å gjøre - hvis noen av rasene fortsatt brukes i produkjson? (F.eks. økologisk...) Forsto det slik at Hvam baserer seg på raser som tidligere ble brukt i produksjon.

Det er nok som andvor antyder her, at disse rasene er utrydningstruet i norsk sammenheng, de har tidligere vært brukt i kommersiell drift. I og med at de nå bare er å finne hos hobbyoppdrettere mener tydeligvis Mattilsynet med dette at de er utrydningstruet i Norge. Men disse artene er på ingen måte truet av utrydning globalt. Islandshøns har ikke vært brukt i Norge som produksjonsdyr, altså i kommersiell eggproduksjon, og er derfor ikke på listen.

• Upvote 1