Gå til innhold

Høne eller hane


Anbefalte innlegg

avem

de tradisjonelle verperasene(hvit italiener) skal ha et gen som gjør at høne- og hanekyllingene sine vingefjær vokser ut i forskjellig hastighet. Man skal dermed kunne kjønsbestemme ved å se på vingene når de er 2 - 3 dager gamle. Har selv prøvd det, men tror du må ha et trent øye for å kunne klare dette med god treffprosent.

Alternativt har du jærhøns, som har forskjellig fjærfarge, men også her må øyet være litt trent, spessielt på den mørke typen med minst forskjell mellom hane og hønekyllinger.
Tror dette også gjelder Plymouth Rock kyllinger, men har ikke selv erfaring med dette. Tror også noen hybrider/kryssninger vil ha gener som vil kunne gi forskjellige farger/mlønstre på  kyllinger, men jeg er ikke helt sikker på hvilke mix dette gjelder for.


På høns ellers er det som du antyder variasjon mellom rasene, og også her er et trent øye vesentlig. En tommelfingerregel kan være at des større kam hanen har des lettere er det å skille ut hanekyllingene på et tidelig stadium. Jeg har mix høner med innslag av blant annet italiener(med stor kam), og her får hanene større kam, og rødfarge på kammen etter kun 4-6 uker (hønekyllingene får ikke rød kam før en 18-24 uker). Ofte vil man også kunne se det på oppførsel, da haner ofte er litt mer frempå, og kan være hakket mer aktive og nyskjerrige. 

Størrelsen på føttene, kan også indikere, da haner ofte har større føtter en høner. På dyr med full fjærdrakt, vil man også kunne se indikasjoner på fjærene rundt halsen på dyret, da haner har lange spisse fjær rundt hals/nakke, mens hønene har kortere fjær med rundere tupp.
 

Avslutningsvis finnes det ingen regler uten unntak, og har selv hatt høns som etter noen måneder viste seg å være en hane, selv om jeg antok høne først (Australorps) 

Håper dette er til hjelp. for å bli god er det bare å øve seg... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg 3 toppet hollendere som er snart 4 uker,så et par ccl med feil farge, eller de kom ut av turkis egg og en viking og 3 australorp mix med ccl. Er det noe mulighet til å se noe nå på dem eller må en bare smøre seg med tålmodighet , he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...