Gå til innhold

Innavl?


silkehans

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her i forumet har vært borti kyllinger som har vært resultat av innavl? Jeg har dvergsilke, hvor de hvite kommer fra samme oppdretter. Hønene er ruget ut her for et par år siden etter høne og hane fra denne oppdretteren, og i sommer kjøpte jeg fire kyllinger av oppdretteren igjen, og beholdt en hane som nå går sammen med disse tre hønene. Første gangen de ruget ut egg klekket fem av seks egg, alle kyllingene var friske og fine. Så la jeg 18 egg i rugemaskina for fire uker siden hvor fire egg var tomme og to tidlig døde. Av disse klekket bare sju, pluss en som jeg måtte hjelpe ut men som måtte tas. Etter et par dager lå en frisk og fin kylling død, en begynte og skreve med beina og en fikk jeg se hadde det ene øyet igjen. Den som hadde øyet igjen kom seg og virket ok, men den vokste ikke, spiste, men stod mest og pep. Nå er den død, var ca halvparten så stor som de fire som er friske. Den med dårlige bein teipet jeg, men den har ikke blitt bedre, den ligger bare på magen og aker seg rundt....så vi må nok ta den også :-(  Jeg har aldri hatt så masse problemer med nyklekte kyllinger før, og lurer på om noen har synspunkter om disse problemene kan ha med innavl og gjøre? Spurte oppdretter men han mente det kom av feil ruging...Har hatt 40% under ruging og ca 80% under klekking. Må også legge til at disse hønene ruget på fire egg i tillegg, hvor bare to klekket ( det var noe i alle fire). Den ene kyllingen er iallefall frisk og fin, den andre virker mer "pipete"..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...