Gå til innhold

Tegn på sykdom ? Eller helt normalt?


Anbefalte innlegg

Hei lener meg litt til dere med erfaring! Jeg oppdaget i dag at en høne legger egg med "spor" i ? Dette er kanskje helt normalt? Eller kan det være tegn til sykdom? Bakgrunnen til at jeg spør, er at jeg har vært så naiv at jeg kjøpte en voksen høne for ca en uke siden, som har hatt diaré hele uken..... jeg har latt den bo sammen med de andre ..... kanskje en utrolig dum nybegynner feil, men sånn ble det. Denne høna ble ikke bedre selv om jeg skiftet strø hver dag og tilsetter ropa b i vannet. Kan den ha smittet mine høner med et eller annet lumskt? Eller er det helt normalt med slike renner/fingermerker i skallet på egget? Legger til at de andre hønene ikke har fått diaré, men den nye hadde så ille at de var brunt/gult vann som kom ut (ikke blodig) er urolig takknemlig om noen kan betrygge meg eller advare om dette. 

IMG_6366.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei. 

Tror ikke du skal uroe deg for det du ser der. Som produsent av egne egg, kommer du til å se mange egg med litt annen form enn de du ser i butikken. 

Vedr høne med diaré, ville jeg forsøkt å gi den yoghurt/Biola, for å se om den blir bedre. Medisinsk kull, kan også være til hjelp, knust og blandet inn i noe annet. Evnt brenne noen brødskorper noe og vete/mose det og gi det til den hønen. 

Bør også vurdere å ta den ut av flokken, dersom den ikke er blitt bedre snart. Smitten kan allerede ha spredd seg om de har gått sammen en stund, så jeg hadde ikke stresset med det ennå, men pass på at de andre hønene ikke spiser opp maten før den syke kommer til.

Håper den blir bedre, pass på at den får nok vann dersom den har diaré.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Får håpe hønen blir kvitt mageproblemer, og at den ikke er syk fra noe annet. som du ser i linken under kan stress være en årsak, og ofte er det noe ekstra stress når man setter inn nye individer.

Legger ved en link til en side på engelsk vedørende egg og feil på egg / eggeskallene:

http://www.backyardchickens.com/a/common-egg-quality-problems

Her er også en for en side som beskriver hønse avføring som kan være nyttig:

http://www.blommengaard.com/378762804

Håper dette er til hjelp :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.4.2017 at 19.54, Odden skrev:

Hei. 

Tror ikke du skal uroe deg for det du ser der. Som produsent av egne egg, kommer du til å se mange egg med litt annen form enn de du ser i butikken. 

Vedr høne med diaré, ville jeg forsøkt å gi den yoghurt/Biola, for å se om den blir bedre. Medisinsk kull, kan også være til hjelp, knust og blandet inn i noe annet. Evnt brenne noen brødskorper noe og vete/mose det og gi det til den hønen. 

Bør også vurdere å ta den ut av flokken, dersom den ikke er blitt bedre snart. Smitten kan allerede ha spredd seg om de har gått sammen en stund, så jeg hadde ikke stresset med det ennå, men pass på at de andre hønene ikke spiser opp maten før den syke kommer til.

Håper den blir bedre, pass på at den får nok vann dersom den har diaré.

 

 

Den 24.4.2017 at 10.53, Odden skrev:

Flott. Får håpe hønen blir kvitt mageproblemer, og at den ikke er syk fra noe annet. som du ser i linken under kan stress være en årsak, og ofte er det noe ekstra stress når man setter inn nye individer.

Legger ved en link til en side på engelsk vedørende egg og feil på egg / eggeskallene:

http://www.backyardchickens.com/a/common-egg-quality-problems

Her er også en for en side som beskriver hønse avføring som kan være nyttig:

http://www.blommengaard.com/378762804

Håper dette er til hjelp :-)

 

Takk! Det er hel uvurdelig hjelp for meg som ny i denne hobbyen, slike forum og svar er gull verdt :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den andre høna mi dårlig :-( nå er det 2 stk med diaré, henger hvit diare fra baken på den ene ...... ser at hun har lagt et egg mitt i hønsegården med helt mykt skall .... huff får lyst til å grine, er det noe å gå gjort? 

22 timer siden, Sølvi223 skrev:

 

Takk! Det er hel uvurdelig hjelp for meg som ny i denne hobbyen, slike forum og svar er gull verdt :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av egget? har du høns som nylig har begynt å legge egg? Er egget med skall som er mykt, eller er det uten skall (kun med hinnen innenfor)?

Ville skiftet strø, dessinfisert og isolert hønen med diare sammen med den andre, og gitt denne også behandling mot diare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...