Gå til innhold

Kan noen hjelpe?


Anbefalte innlegg

Ser at en av mine 5 høner er hardt angrepet av kalkbeinsmidd! Oppdaget det akkurat nå. Har ingen erfaring med dette! 

Selvfølgelig er det en av de to jeg har som ikke lar seg klappe/ holde.. har hørt jeg må dyppe beina først i grønnsåpevann, så i matolje?

Hva kommer dette av? Er det smertefullt?vil alle hønene få det nå? Kan det gå bort  av seg selv? 

Hønene er ca 4 år..

Vi er i gang med å bygge et større og mer funksjonelt hønsehus.. Det er snart klar til innflytning. Bør vi vente til dette er borte føe vi flytter de inn? Gulvet i huset de bor i nå er fuktig men de oppholder seg helst i verpekasser eller vaglepinner om natten og er ute hele dagen.

 

Håper noen kan hjelpe😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei
Kalkbeinsmidd er slik jeg har oppfattet det midd som spiser på hønens bein. Midden skiller ut kalk, noe som gir de karakterristiske preget av kalk belegg på beina. Dette kan du helt sikkert finne mer info om om du søker litt inne på forumet.

Frønnsåpevannet er for å løse opp kalken. Her kan du duppe føttene ned i vann og deretter skrubbe de med en neglbørste eller en persjonert tannbørste eller tilsvarende. 

Lenge siden jeg var borte i problemet selv, men lurer på om kam og hakelapper også bør behandles...?

Det finnes deretter flere tips, noen sier matolje, noen sier Disel, noen sier vaselin, men Gabird.no har et eget middel for dette:

https://gamebird.no/search?q=kalkbeinsmidd

Tror tanken er å få has på de middene som er igjen... 

Om hønene har fotbefjæring tror jeg at det er en fordel å klippe av fjærne langs føttene for å komme ordentlig til på hele foten, slik at du blir kvitt svineriet.

Tror ikke bahandlingen er smertefull, men har lest at lidelsen kan føre til smerter for hønene.

Håper dette er til hjelp, tror jeg ville søkt opp noen gamle tråder om dette, da mye av det jeg skriver over er på husken...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Odden skrev:

Hei
Kalkbeinsmidd er slik jeg har oppfattet det midd som spiser på hønens bein. Midden skiller ut kalk, noe som gir de karakterristiske preget av kalk belegg på beina. Dette kan du helt sikkert finne mer info om om du søker litt inne på forumet.

Frønnsåpevannet er for å løse opp kalken. Her kan du duppe føttene ned i vann og deretter skrubbe de med en neglbørste eller en persjonert tannbørste eller tilsvarende. 

Lenge siden jeg var borte i problemet selv, men lurer på om kam og hakelapper også bør behandles...?

Det finnes deretter flere tips, noen sier matolje, noen sier Disel, noen sier vaselin, men Gabird.no har et eget middel for dette:

https://gamebird.no/search?q=kalkbeinsmidd

Tror tanken er å få has på de middene som er igjen... 

Om hønene har fotbefjæring tror jeg at det er en fordel å klippe av fjærne langs føttene for å komme ordentlig til på hele foten, slik at du blir kvitt svineriet.

Tror ikke bahandlingen er smertefull, men har lest at lidelsen kan føre til smerter for hønene.

Håper dette er til hjelp, tror jeg ville søkt opp noen gamle tråder om dette, da mye av det jeg skriver over er på husken...

Lykke til!

Tusen takk foe svar og god hjelp! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...