Gå til innhold

Lopper/lus?


Pia

Anbefalte innlegg

Kan det være mulig at hønsa mine har fått lopper/lus?

Etter at jeg hadde vert i hønsehuset i dag klødde jeg så inni grasnskogen over alt og hadde små flekker som såg ut som myggstikk.

Hva gjør jeg nå?? Er det lett å se om man hønsene har lopper/lus?

Hvordan blir jeg eventuelt kvitt det? Hvor får man kjøpt middel mot utøy?

Er det noen kjerringråd jeg kan bruke til jeg har fått tak i utøymiiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du ser lett om de har lopper/lus ja.. Om du ser under vingene på de så ser du de kravler. Gå gjennom fjæra på de så ser du det nokk. Middel fås om du snakker med vetrinær.. Koster da endel, men er verdt det..

Hvitløk plassert rundt omkring i rommet kan forebygge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være et naturmiddel mot lopper i eggkassene hos høns også. Jeg husker ikke helt hva det var. Kunne det være tobakksblader?  :) Det vil si når det legges noen blader fra tobakksplanten i rugekassen så holder lopper seg unna? Eller var det blader fra tomatplanten.....  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radar insektspray, spray en kort dysj under kvar vinge, i haleområde ( ikkje i sjølve rompa, de e sterke saker det der) og under fjøra i nakken.

Gjer rent i hønsehuset og reirkasser for så å spraye godt i hele huset, da må pippipene dine være ute og ha vinduer og dører igjen i 10 min, så lufter du i minst en halvtime, ditta virka veeldi godt for mej og du e da lusefri ;D

Men ej hadde ei høne som reagerte litt på det med å bli rød i rompa, ellers ingen problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har oppdaget små dyr som gikk rundt i strøet i dag  :-\ Har tatt ut all skitten strø, og hatt inn nytt, og da kunne jeg ikke oppdage dyrene mer. Men de er nok der enda... Men undersøkte alle hønene, men kunne ikke finne antydninger til at de hadde lus/lopper/e.l. på dem..

Hvis jeg legger hvitløk i stakkens 4 hjørner, og ett par i rugekassa, vil hønene da spise hvitløken, eller holder de seg unna den? Er det farlig om de spiser den?

Har ikke mulighet til å gå løs med innsektspray nå, fordi at stakken hvor hønene bor i, er i sauefjøset, og jeg har ikke mulighet til å spraye der, uten at det går ut over sauene.. Og da må jeg altså vente med å spraye hele greia, til sommeren, for da er sauene dratt på fjellet, og hønene kan være ute mens jeg sprayer.

Er det noen som har noen tips til hva man kan gjøre med høner som har diaré? Har 3 stykker som har vondt i magen hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg legger hvitløk i stakkens 4 hjørner, og ett par i rugekassa, vil hønene da spise hvitløken, eller holder de seg unna den? Er det farlig om de spiser den?

Hvitløk kan du ha i drikkevannet til hønene. La hvitløksfeddene ligge i vannet til de blir myke og så kan du bytte de ut med friske. Om det hjelper mot lopper og lus vet jeg ikke, men det er ihvertfall sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å spraye hønene selv om de går i sauefjøset. Ta dem ut, en etter en, spray under vingene og bak, og sett dem inn igjen. Dette er absolutt utendørs arbeid, også for din egen del.  Du må gjenta bedriften to ganger til, med en ukes mellomrom. Dette er viktig for å få med lus som klekkes etterhvert, da det er egg på dyra som ikke affiseres av sprayen. Egnet lusemiddel får du på Felleskjøpet, det er ikke så overvettes dyrt. Hønene blir meget takknemlige om du gjør dette straks. ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du sprayer dyra med innsektspray som beskrevet her. Dusj under viner og i baken.. Så får du deg i vapona. Mener at det skal du få kjøpt på daglivaren nå.. Sett det mange plasser. Har selv brukt det inne i huset og hos hønsa, med godt resultat. Var ikke mange fluene inne i huset, og det var også lite hos hønsa.. Er ikke farlig for dyr eller mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Anti-utøy (Ivomec) produsert av America A/S i Danmark. To dråper i nakken, sprer seg i blodet. Kraftfulle saker, langtidsvirkende, bruk med forsiktighet (kontakt fjærfekunnig veterinær hvis usikker). Sies kunne minske fertiliteten, men det har ikke vært noe problem hos meg  :;)

Bruker pyretrinbasert insektspray i akuttilfeller- [glow=red,2,300]hønene ska ikke gå med utøy[/glow]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Skal legge hvitløk i vannet og litt i stakken. Men behøver jeg å spraye fuglene med insektspray (skal sjekke om jeg finner det dere hadde anbefalt) hvis utøyet bare er i sagflisa enda?

Går det greit om jeg har hønene ute/i et annet rom i noen timer, mens jeg tar ut ALT strø og høy, og så rengjører stakken de går i, for så å spraye med innsektsdrepende middel for å være sikker på at alt er borte? Eller kan det være skadelig for sauene som går i stakken ved siden av...?

Så setter jeg hønene tilbake igjen, etter å ha luftet ei stund, og håper da at alt utøyet skal være borte.  ;)

Men som sagt: behøver jeg å spraye hønene med innsektsdrepende middel, viss jeg ikke har funnet noe utøy på selve dyrene enda? For jeg tok ut det skitne strøet i går, hvor det var så mye utøy, og det er muligens noe igjen enda, men har ikke oppdaget noe enda på fuglene.

Anngående høns med diaré: Hvordan gir jeg kamillete eller grønn te? Er det ikke skadelig for de andre fuglene, som IKKE har diaré?

Tusen takk for alle svar! Dere er virkelig noen kjerne - karer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Anti-utøy (Ivomec) produsert av America A/S i Danmark. To dråper i nakken, sprer seg i blodet. Kraftfulle saker, langtidsvirkende, bruk med forsiktighet (kontakt fjærfekunnig veterinær hvis usikker). Sies kunne minske fertiliteten, men det har ikke vært noe problem hos meg   :;)

Bruker pyretrinbasert insektspray i akuttilfeller- [glow=red,2,300]hønene ska ikke gå med utøy[/glow]!

Hvis man behandler hønene med noe som inneholder Ivomec bør man ikke spise eggene så lenge behandlingen pågår og man skal vente til 14 dager etter endt behandling. Dette er hva min veterinær sier.

Hvis man sjekker hønene med jevne mellomrom vil man enkelt kunne se om de har utøy eller ikke. Da kan man jo bruke en insektsspray så er man kvitt utøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdaget små dyr som gikk rundt i strøet i dag  :-\ Har tatt ut all skitten strø, og hatt inn nytt, og da kunne jeg ikke oppdage dyrene mer. Men de er nok der enda... Men undersøkte alle hønene, men kunne ikke finne antydninger til at de hadde lus/lopper/e.l. på dem..

Du kan jo prøve med Stalosan F
/>http://www.husdyrsystemer.no/stalosan/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...