Gå til innhold

Eggene er knust!


TinyAngel

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg verken hva som skjer eller hva jeg skal gjøre. Vi har en høne og en hane, Australorp. Hun har lagt egg siden i høst, ett egg nesten hver dag. Men i de siste ukene så er hvert eneste egg litt knust i den butte enden. Hvert eneste egg! Hun har store fine rugekasser, og eggene faller ikke ned på gulvet. Og eggene er som sagt kunst på samme plass hver gang. Hun har ikke spist på eggene, og det mangler ikke noe skall. Det ser ut som det bare er trykt inn, hvis dere skjønner?

 

hva kan være grunnen til dette? Noen andre som har opplevd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Har du bilde av eggene?

Er det slik at skallet er knust, men at plomme og eggehvitte ikke er spist opp?

Kan det være feil på "skallorganet" til hønen? Ofte kan stress gi mange forskjellige utgaver av uvanlige skall.

Har hønen fri tilgang på skjellsang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta bilde av neste egg, alle eggene har blitt kastet rett i søpla. 

 

Ja egget er helt, hinna er ikke sprukket heller, bortsett fra et lite område på egget som er "trykt" inn! Og ja hun har fri tilgang på både skjellsand og to store sandbad (pluss svær gård der hun kun plukke å spise det hun ønsker)

men som sagt skal ta bilde av egget i morgen å legge ut her!

6 timer siden, Odden skrev:

Har du bilde av eggene?

Er det slik at skallet er knust, men at plomme og eggehvitte ikke er spist opp?

Kan det være feil på "skallorganet" til hønen? Ofte kan stress gi mange forskjellige utgaver av uvanlige skall.

Har hønen fri tilgang på skjellsang?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta bilde av neste egg, alle eggene har blitt kastet rett i søpla. 

 

Ja egget er helt, hinna er ikke sprukket heller, bortsett fra et lite område på egget som er "trykt" inn! Og ja hun har fri tilgang på både skjellsand og to store sandbad (pluss svær gård der hun kun plukke å spise det hun ønsker)

men som sagt skal ta bilde av egget i morgen å legge ut her!

Den 26.5.2017 at 12.04, Odden skrev:

Har du bilde av eggene?

Er det slik at skallet er knust, men at plomme og eggehvitte ikke er spist opp?

Kan det være feil på "skallorganet" til hønen? Ofte kan stress gi mange forskjellige utgaver av uvanlige skall.

Har hønen fri tilgang på skjellsang?

Litt vanskelig å se, men her er altså to slike skader. Men denne gangen på den spisse siden

 

jeg Tror ikke dette kommer av stress, fordi de lever veldig bedagelige og rolige liv😆

IMG_2326.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin side om egg og eggskall og feil og problemer med dette (engelsk). 

https://www.backyardchickens.com/articles/common-egg-quality-problems.65923/

For meg ser det ut til at egget ikke har perfekt skall (litt ruglete), men er litt enig i at det kan se ut som om noen har hakket på det.

Sliter du med egghakking kan du kjøpe redeegg, som er egg av hard gummi. Disse er det ikke noe godt å hakke på. Alternativt kan du legge inn golfballer.

Dersom det er hakking, og dette ikke opphører selv når de hakker på harde gjenstander, ville jeg bygget eller kjøpt meg et forsvinningsrede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.5.2017 at 21.42, HW. skrev:

Synes det ser ut som om en av de har prøvd å hakke på egget.

 

23 timer siden, Odden skrev:

Her er en fin side om egg og eggskall og feil og problemer med dette (engelsk). 

https://www.backyardchickens.com/articles/common-egg-quality-problems.65923/

For meg ser det ut til at egget ikke har perfekt skall (litt ruglete), men er litt enig i at det kan se ut som om noen har hakket på det.

Sliter du med egghakking kan du kjøpe redeegg, som er egg av hard gummi. Disse er det ikke noe godt å hakke på. Alternativt kan du legge inn golfballer.

Dersom det er hakking, og dette ikke opphører selv når de hakker på harde gjenstander, ville jeg bygget eller kjøpt meg et forsvinningsrede...

Jepp, nå er jeg ikke i tvil om at det er noen som hakker på eggene. For i går var det et hull, selv om hinna var inntakt. 

Hmm.... veldig frustrerende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...