Jump to content
mrtollefsen

Problemer med Ruging i Rugemaskin

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en såkaldt "no brand" rugemaskin fra Kina, og har med denne prøvd å ruge frem vaktler og moskus ender.

Batch 1; Ca 24 Vaktler egg, kjørte på med litt høy fuktighet, det kom noen kyllinger, men de døde etter 1 - 2 dager.

Batch 2; 20 vaktler egg. 50% fuktighet til dag 14, 70% etter dette. Ingen Kyllinger

Batch 3; 6 Moskusand egg, Ingen kyllinger, samme fuktighet som over..

Min kone og jeg har vært litt utolmodige, og dessverre ikke vist om "lock down" som er etter 14 dager.

Jeg har ikke lyst til å gi meg, og lurer derfor på om noen har tips å komme med? Brukte ir leser for temp i dag på ett av eggene , og det viste 38 grader.

Ny tempmåler fra gamebird er bestilt for kontroll av temp.

Er det noe dere kan komme på som vi gjør galt? Hjelp!

Hei. 

Hvilken temperatur verdi viser rugemaskin? 

At kyllingene døde etter noen dager er pussig. De oppholdt seg i rett temperatur? 

Frank

14 minutter siden, FrankH skrev:

Hei. 

Hvilken temperatur verdi viser rugemaskin? 

At kyllingene døde etter noen dager er pussig. De oppholdt seg i rett temperatur? 

Frank

Hei,

Jeg mener det er 38.5 den står på.

De oppholdt seg i rugemaskinen, så det burde vel være rett temp. Ventet på resten av eggene.

1 minutt siden, FrankH skrev:

Selv bruker jeg 37.6 helt til de tas ut av maskin. Syns 38,5 virker høyt. 

Jeg mener du bør senke tempen. 

Sjekket maskinen nå, 37,8 - 37,9 varierer den imellom.

Var det ene egget som ligger rett under viften jeg målte 38 grader på

Det er kansje mulig at den ikke er helt kalibrert den maskinen. Det finner jeg ut om en dag eller to

Ruger også på 37,6, for høns, (tror det er 0,1-0,2 ° C høyere om du ruger ut vaktler) så jeg er enig med  Frank H om å senke temperaturen.

Maskinen bør også stå på i ca1 døgn før eggene legges inn, slik at temperaturen stabiliserer seg på korrekt nivå.

Har du forsøkt å åpne eggene etter ruging for å se hvor langt kyllingen har utviklet seg? størrelse på luftlommen etc. Ofte kan dette gi en pekepin på hva som er feil...

37.8 grader skal det være. virker sånn er ustabil temp har du

glemte fuktigheten er ca 40 % under ruge tiden og sette opp fuktigheten 70% når du ser det begynner slå hul på skallet

Da har jeg sjekket temperaturen med brindsea spot-check fra gamebird.no,

jeg så en forskjell på 0,8 grader på maskin og temp måler i går, men på morgenen i dag var rugemaskinen nede i 37 grader, og da viste den andre temp måleren 34.9.

Jeg vil da påstå at den rugemaskinen er for ustabil for bruk til dette..

Lurer på å gå opp til en bedre kvalitet, og kjøpe en skikkelig med en gang. valget går på :

Brinsea Maxi II Advance EX

eller

Brinsea Ovation 28 Advance EX

Erfaringer?

Har ruget 4 kull i vår m. Ovation 28, standardmodellen. Maskinen fungerer fint, liker den godt. Har ikke erfaring fra før eller av andre maskiner. Men har lært noe nytt hver runde hittil. :) (At det er fullt mulig å selv tulle f. eks. ...) Siste gang var det kjøpte Wyandotte-egg. 24 egg :) ble kyllinger (hjelpte 2- 3 litt til slutt). Min erfaring med fukt/temp. så langt, er at det fungerer godt med å følge manualens anbefalinger, 40-50% RH fra start, men utsatte øking av fukt sist til 19 1/2 rugede dager. (Noen anbefaler jo å vente til en ser hull... men da må en jo være der da det skjer...) I tillegg fulgte jeg nå sist godt med utviklingen gjennom å veie noen stikkprøve egg og skrive på vekt på egget og se utviklinga %-vis, i tillegg til å prøve å se på luftblæra. Tror dette er viktig selv med stabil maskin, for det kan trenges finjustering innenfor 40-50%,  er min erfaring.

(Og så fikk jeg plass med flere egg fra start når jeg tok bort en av eggholderne og snudde for hånd noen dager, til jeg fikk tatt bort 7 egg som ikke hadde utviklet seg. Kanskje ikke  noe å anbefale, men fikk noen ekstra-egg og det fungerte helt fint.)