Gå til innhold

Lus


Laila Hønemor

Anbefalte innlegg

5 av mine 9 høner har fått lus rundt kloakken. Disse fem er nå isolert. Jeg har sprayet med hvitløksavkok på alle 9 (for sikkerhets skyld) og tatt knekken på de fleste lusene på de 5. Jeg gjentar behandlingen til de er vekk. Men hva gjør jeg med eggene som sitter helt innerst på fjærene? Må jeg skrape dem vekk? Eller kan jeg nappe vekk disse fjærene? Jeg tenker i utgangspunktet å nappe fjærene da det er ganske mye luseegg, men dersom det er veldig smertefullt for høna velger jeg selvfølgelig en annen metode. Dersom eggene dør av hvitløksavkoket kan jeg kanskje bare la det være? Evnt fortsette å spraye til de er klekket? Hvor lang tid tar det fra et luseegg er lagt til det klekker? Fjerner høna luseeggene selv? Noen som har erfaring? Jeg ønsker ikke å bruke kjemiske behandlingsmidler. Hvitløk fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Spray mot lus fungerer veldig bra, men om du ikke ønsker å bruke dette ville jeg gjentatt behandling mange ganger med ca 1 ukes mellomrom. (her er det en vurderingssak om kjemien, eller lusene plager hønsene mest)

Eggene vil klekke etter hvert, og gjentar du da behandlingen så vil dikker disse lusene også forsvinne før de rekker å legge nye egg.

Ville behandlet hele flokken for å få vekk hver minste lus. Bør også bytte strø i hønsehuset, og innlegg i eventuelle verpekasser også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...