Jump to content

Recommended Posts

Hei! Jeg er forholdsvis ny i gamet og har anskaffet meg vaktel og sølvføniks. Har fått litt dilla og ønsker å skaffe flere, gjerne forskjellige raser. Hvilke raser tåler norske forhold best, og burde jeg isolere hønsehuset i tillegg til varmelampe? Jeg har fått beskjed om at vaktel klarer seg fint med kun varmelampe om vinteren. Akkurat nå trives de godt utendørs hvor det er lunt og tilgang på tak om det regner.

Hei

Dette avhenger hvor i landet du bor.

I de kalde strøkene ville jeg skaffet meg raser som ikke har for stor kam, da disse kan få frostskader på kammen. Ellers klarer høns seg fint uten varme på vinteren, Hønsehuset trenger ikke være isolert, selv om dette vil gi et bedre inneklima, men det bør være en trekkfri krok.
Man bør også sørge for god ventilasjon, da hans lager en del fuktighet.
Ventilering i ene enden av hønsehuset og en trekkfri krok i motsatt ende, der du plasserer sittepinner/vagler er nok derfor en fordel.

Om du bor på vestlandet, eller et annet sted med mye nedbør, bør du også gjøre deg opp en tanke på om du vil ha høns med fotbefjering, eller ikke. Fjær på føttene egner seg dårlig i gjørmete og vått klima. dersom du velger dette bør du ha grus eller annen masse i utegården som har gode drenerende egenskaper.

2 timer siden, Odden skrev:

Hei

Dette avhenger hvor i landet du bor.

I de kalde strøkene ville jeg skaffet meg raser som ikke har for stor kam, da disse kan få frostskader på kammen. Ellers klarer høns seg fint uten varme på vinteren, Hønsehuset trenger ikke være isolert, selv om dette vil gi et bedre inneklima, men det bør være en trekkfri krok.
Man bør også sørge for god ventilasjon, da hans lager en del fuktighet.
Ventilering i ene enden av hønsehuset og en trekkfri krok i motsatt ende, der du plasserer sittepinner/vagler er nok derfor en fordel.

Om du bor på vestlandet, eller et annet sted med mye nedbør, bør du også gjøre deg opp en tanke på om du vil ha høns med fotbefjering, eller ikke. Fjær på føttene egner seg dårlig i gjørmete og vått klima. dersom du velger dette bør du ha grus eller annen masse i utegården som har gode drenerende egenskaper.

Tusen takk for svar! Bor i Trøndelag. Utegården heller mot et kumlokk, er dette drenering nok? 

Om terrenget heller er dette ofte godt nok, jeg ville allikevel vurdert å hive på noe sand eller smågrus, dersom det i dag er gress/jord. Høns vil ofte spise vekk gresset, og grave opp røtter etter insekter og småstein, og utegårder med jord kan derfor fort bli gjørmehull.

Skrått terreng er ofte ideelt til hønsegårder, da slipper du å klippe gresset, og i tillegg får du utnyttet uteplassen din...

Den 13.6.2017 at 15.51, Odden skrev:

Skrått terreng er ofte ideelt til hønsegårder, da slipper du å klippe gresset, og i tillegg får du utnyttet uteplassen din...

Kan noen utdype fordelene med skrått terreng for hønsegård.

Plenen på nord siden av vårt hus skråner og blir derfor ikke brukt. Kan vi lage en hønsegård der, ville det hvert perfekt.

Sitat

Kan noen utdype fordelene med skrått terreng for hønsegård.

Hønene beiter gresset og krafser i jorda - du slipper å klippe. :) Mange mene skråninger i hagen er utfordrende. 

I tillegg det Silkehans skriver - vannet renner bort fra grunnen og det blir mindre gjørme.