Gå til innhold

Grå jærhøns


Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemeldinger!

Kylllingene er nå bortlovet, Lassetasse får grå jærhøns, Anki får forhåpentligvis litt av hvert.

Jeg kan skaffe egg av grå jærhøns til våren, antageligvis også av en fjerde jærhøns-variant - kvithalsa - som også kommer fra Aas, vel de finnes antageligvis andre steder også. De ligner på vanlige jærhøns, men mangler brunfargen.

Kan man legge bilder på forumet? I tilfelle skal jeg ta noen av begge de ukjente rasene.

Vel kanskje dumt å henge seg opp i sære (og ugunstige?) farger? "Så fine høstfarger hønene dine har" sa en mann til meg i dag, han hadde vært på besøk hos jærhønene (de vanlige). De grå er flotte å se på, men det var de som ble tatt av hauken.

Jeg lurer litt på dette med de grå jærhønsene. Har selv holdt på med denne rasen i mange år, både stor og dverg, og har aldri klekket noe annet enn mørk og lys farge. Kan det være blandet inn en annen rase? Hvis man blander de to fargene som jærhøns finnes i, får man kun mørk eller lys. Har aldri fått noen "mutasjon". Hvilken beinfarge er det på de grå? Hadde vært morsomt å se bilder.

Skilt ut fra annen tråd (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Med grå meina du gråtavla?? det er en fargevariant som e blitt skjeldnere me jærhøna synst ej. he sjølv to gråtavla jærhøns :) mora he litt for mykje gult og brunt i sej men kyllingen hennes viser sej mykje gråare en ho :D

Det e lett å ta unge gråtavla hønekyllinger som hanekyllinger fordi dei er like mørke og grå som hanene på kroppen men fe litt brunt og gult på hals/nakke og hodet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser de ut? Har du bilde av dem?

les emnet 2 ganger så ser du va han har sakt om bilder..  :)

Sorry klarer ikke å overføre bilder fra kamera til datamaskin, er håpløs på teknologi.

Jeg spør ikke vikingbeard men Hønepia! Du får følge litt bedre med da ser du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje det beste bildet, men dette er den gråtavla hønekyllingen, grå på kroppen og brungul på hals og hode :)

grait5.th.jpghttp://

vanli jærhøns har gulbrunt/brungult :D på kroppen også.

Ser på bildet over at det mangler farger på halsen så dei virker helgrå, hekje sett det før :) her er foresten eit nærbilde av en hanekylling av jær, he aldri sett så mye farger i ansiktet på ein jærkylling før? det var to hanekyllinger me desse fargene, dei var litt større en vanli også ;)

graaor1.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de var jammen spesielle, særlig de grå fra vikingbeard, slike har jeg aldri sett før! Kan det ha vært blandet inn en annen rase engang, og at fargen derfra fortsatt dominerer? Det er jo kun de to variantene brungul og gulbrun som er godkjendte farger på jærhøns. Jeg har aldri fått slike grå varianter ut av mine jærhøns, men jeg tror jeg engang for noen år siden fikk en hønekylling som kunne likne litt på bilde av den gråtavla hønekyllingen til Hønepia, men den ble mere "normal" brungul etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt dem bort allerede? Jeg har et lite småbruk og er veldig interessert. De skal få gå fritt ute om sommeren, men om vinteren må de vel være inne noe av tiden. De blir ikke satt i bur, men få sin egen plass og kan gå ut om de vil.

May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo ,

eg logga meg inn på fuglepraten for å komme med meir opplysningar om grå jærhøner. Grå Jærhøner er ein mutasjon av vanlege jærhøner.

Eg kjøpte 2 jærhøner (mørk standard) av Johan Viker på landsutstillingen i Tønsberg 1997, og ein hane frå ein kar som budde på grensa mellom Telemark og Vestfold. Det var denne hanen som var bærar av mutasjonen. Den hadde tendens til rosenkam som det vel heiter ? Den gongen hadde eg Bankiva som rugehøner og dei ruga ut jæregga. I løpet av vinteren blei det klekt noken få hønekyllingar og desse blei para med faren.

I andre generasjon blei det ein god del grå høne og hanekyllingar, og likeins kvithalsa høne og hanekyllingar. Frå andre generasjon reinavla eg grå, kvithalsa og mørk standard, den siste inneholdt noken få høner av lys standard. Det eksisterer au ein anna variasjon ; grå x lys standard, men den har eg bare hatt ei høne av.

Grå jærhøner er særmerkte ved at dei har svarte felt i hovudet når dei er nyklekte, hanane grå i hovudet. Grå hanar har ikkje brun sadel som vanleg standard jærhanar, og har "salt og pepper" flekkar på halsen.

Dette utspaltnings-fenoment er velkjent frå Brun Italiener. Brun italiener er utgangspunktet, men frå det blei utspalta sølvhalsa, svart, kvit ....

Ein slik utspaltning vil være stabil frå første stund - i dette tilfellet frå andre generasjon, i motsetning til krysningsdyr.

La oss sei ein krysning mellom Jærhøner og svart Minorka, som vil være for det meste svart, med brunt på nakken og ytterst på fjøra. I henhold til læreboka vil 1. generasjon være stabil, andre generasjon vil være ca halvparten som første generasjon, men ca 25 % som jærhøner, og ca 25 % som minorka. Om ein reinavler hybridtypen så vil det i fleire generasjonar utspaltast høner av jær eller minorka type. Altså slike krysningar er svært ustabile dei første generasjonar.

Eg har 10 grå hønekyllingar og 7 grå hanekyllingar som me må bli kvitt før me reiser til Peru. Dei er klekt 2. september. Er noken intressert så ta kontakt. Plassen er Vegårshei. Vil helst dele dei opp i to flokkar ; 5 høner og 2 hanar i kvar flokk.

Det blir noken hanar tilovers - om noken vil prøve å få fram grå jærhøner med ein grå jærhane så er dette framgangsmåten : Den grå hanen parast med vanleg standard jærhøner, og hønekyllingane derifrå parast med faren. Neste generasjon skulle ha både hanar og høner av grå type.

På den andre side vil den grå jærhøner få standardtype kyllingar om det brukast vanleg standard jærhane (raud sadel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det her er brukt en hane med tendenser til rosenkam i parring med de mørke jærhønene vil jo resultatet være blandingshøns! Ekte Norske jærhøns har aldri hatt rosenkam. Det nevnes også her at en del av hanene har fått "salt og pepper" i behenget. Det kan jo tyde på at det for eks. er tverrstripet dverg wyandotte i den hanen med rosenkam. Trodde heller ikke at man kunne være bærer av en mutasjon! Norske jærhøns finnes i to farger: Brun/gul og gul/brun. Skulle det dukke opp noe annet bør disse ikke brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo mulig het for å få fram en helt ny farge på jærhønsa. Det er vell sån vi har fått fram farger på de andre rasene.

Dette er den eneste landrasen vi har her i Norge, og den er meget gammel. Det er ikke bare å sette igang med å lage nye fargvarianter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart hvis en har tenkt å prøve å lage en ny fargevariant så må det gjøras serijøst. ikke bare få fram noen som har en anen farge å kale den fargen noe nytt å selge det som reinrasa og reinfarga. skal en lage en ny farge så mån få fargen gokjent å.

Det er klart hvis en vil få fram en ny farge så må jo dyra ha samme fasong å sånt som orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte mye av det Sjavbergar skriver her. Det som i dag er kjent som jærhøns var tidligere en mye mer fargerik forsamling. Hvis dere leser det jeg har skrevet om jærhøns under "våre fjørfe" på hjemmesiden min så ser dere litt om forhistorien til hvorfor jærhøna ser ut som den gjør i dag. Informasjonen som står der er i stor grad hentet fra "Hobbyfjærfe" nr 1, 2 og 3 i 2006. Der er det også bilder som viser norske landhøns i mange farger og variasjoner.

Jeg har også undret meg over at fjærfestandarden setter så strenge krav til utseende på en rase som i århundrer har hatt et mye mer diverst utseende enn dagens variant. Som jeg skriver på hjemmesiden min lurer jeg også på hvor hanens store kam kommer fra. Det er åpenbart for meg at kammen ikke så slik ut før fjøsene ble varme og varmelampa kom. Kammen fryser nemlig i sterk kulde med koldbrann og infeksjoner som resultat. En slik kam ville derfor ikke overlevd i gammel tid tror jeg.

Jeg har også selv klekket jærhøns fra fjørfegenbanken på Hvam flere ganger og det som kommer derfra har et meget varierende utseende synes jeg. Har blant annet klekket ut høner som er nesten svarte ved et par anledninger. Beholdt en høne men den druknet desverre i vannkaret til sauene i sommer :-\ Ga en til naboen i bursdagsgave også og denne lever i beste velgående. Kroppen er helt lik en vanlig jærhøne, men fargen er altså tilnærmet svart eller mørk skifergrå. Hva skal man si om slike da? Opphavet til disse var en blanding av fugler med opphav fra Hvam og en privat oppdretter på Fosen som haddde veldig fine fugler (etter standarden). Personlig skulle jeg gjerne sett at flere varianter ble godkjent, til og med rosenkam. Deres nærmeste slektninger, islandshøns, har nemlig det også.

Flere som mener noe om vår viktigste hønserase???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble litt vel voldsomt synes jeg!!! Den norske jærhøna som jeg refererer til i denne tråden, er den jærhøna som ble oppdrettet på Jæren rundt 1920, som er den godkjente typen, og som er den som vi hobbyhønseholdere kjenner til!! Men å blande inn  andre landhøns faller jo litt på siden av denne tråden synes jeg. Jeg er av den oppfatning at man ikke bør "tukle" med en allerede godt etablert rase. Da kan man jo heller lage seg diverse blandingshøns for å få fram det store mangfoldet hvis man vil det. Har selv hatt flere blandinger, det er utmerkete hagehøns! Har også for tiden skånske blommehøns som jo er ganske uensartet. Har også jærhøns av den godkjendte sorten. Og har jeg først en godkjendt rase vil jeg avle den så riktig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye interessant om jærhøns. Selv har jeg såvidt vært innom disse flotte og livlige hønsene. Kommer nok til å holde en liten flokk av de når jeg skaffer meg høns igjen.

Personlig heller jeg til mye av det samme Arnt er inne på her. Jærhøna er en representant for de gamle norske landhønsene. Hadde vært spennende om mere av det som jærhønsa i sin tid ble avlet fram fra hadde kommet mere til syne også, gjennom en variant med rosenkam, andre farger? Går man tilbake i tid var vel de like mye jærhøns som de vi har i dag?

Hva vil man? Ha som mål å videreføre de gamle norske landrasene representert ved jærhønas ulike egenskaper, eller satse på ei jærhøns sterkt standardisert der mange av de opprinnelige kjennetegnene ikke er akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andemor, du må lese litt om "jærhønas" opprinnelse. Da tror jeg du vil få et mer nyansert syn på saken. Artikkelen jeg refererer til i forrige innlegg gir et godt innblikk i rasens bakgrunn så prøv å få lest den om du har mulighet! Da vil du se at det som i dag kalles jærhøns er det samme som det vi litt løst kaller "norske landhøns" i denne debatten. Har ikke sett noen her som vil blande inn andre raser i jærhøna for å lage en blandingshøne. Jeg vil ihvertfall ikke det!

Det det er snakk om er jo om vi ønsker dagens standard med et strengt regime for hvordan denne rasen skal se ut, eller om vi ønsker at deres opprinnelige forskjellige utseende skal få lov å komme tilbake. De er jo ikke så ensartede som standarden tilsier, det vet jo alle som har drevet avl på på rasen.

Dagens jærhøne er et resultat av et meget strengt utvalg (en høne og en hane) fra en i utgangspunktet meget begrenset restbestand av gamle landhøns. Det er således merkelig at det er noe særlig variasjon i det hele tatt. Jeg synes det også er et hint fra genetikken om at høna fra gammelt av så veldig forskjellig ut fra dagens. Vi må huske på at jærhøna ble avlet for eggproduksjon tidlig i forrige århundre slik at eggene også trolig er større enn opprinnelig i dag. Det er også dette som er årsaken til at det er få rugende populasjoner av rasen i motsetning til de fleste andre nordiske landhønsraser. Mitt poeng er egentlig bare at høna helt klart ser forskjellig ut i dag enn den gjorde for 150 år siden og at vi derfor må gjøre oss opp en mening om hvordan vi vil den skal se ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...